Mycket nytt i Kia Sorento facelift
För snart två månader sedan bjöd Kia oss på bilder av Sorento årsmodell 2013. Nu bjuds vi på mer av det tekniska, bland annat om de nya, snålare drivlinorna, chassi- och karossförändringarna samt andra förbättringar.
I slutet av september är det europeisk premiär för ansiktslyfta Kia Sorento på bilsalongen i Paris. Till det yttre vet vi redan vad vi har att vänta oss men som en liten aptitretare inför salongspremiären delar koreanerna nu med sig av lite tekniska nyheter och annat smått och gott.
Många gånger kallar biltillverkare en uppgraderad modellversion för en helt ny generation. Lite slarvigt kan tyckas. Kia är lite blygsamma och gör i stället tvärtom, de kallar nya Sorento för en uppgradering trots att väldigt mycket är nytt. Bland annat skriver de att plattformen är helt ny vilket är en formulering vi tar med en nypa salt trots längre bärarmar i hjulupphängningen, förbättrade länkarmsbussningar och förfinade stötdämpare som tillsammans ska ge Sorentos passagerare en trevligare upplevelse under resan. Dessutom ska de åkande kunna njuta av en tystare kupé då Kias ingenjörer har jobbat hårt på att få ned buller och vibrationer.
Även styrningen har uppgraderats och ska vara mer direkt än tidigare. Som tillval finns Kias nya FlexSteer-system som tillåter föraren att ställa in bilen enligt tre förprogrammerade lägen – Komfort, Normal och Sport.
Karosstrukturen på Sorento facelift har inte bara setts över med hänsyn till utseende och luftmotstånd utan har också fått en högre andel höghållfasthetsstål som tillsammans med bland annat krockkuddar och krockgardiner förbättrar krockskyddet. Nya säkerhetsdetaljer är större ventilera bromsskivor, döda vinkeln-varningssystem och filvarningssystem som säger till om man inte håller kursen rätt. Självparkeringssystem för automatisk fickparkering finns i Sorento från och med i vinter.
Interiört bjuds vi inte på några bilder, inte än, men Kia avslöjar ändå att utseendet ska vara nytt och fräscht jämfört med hur det ser ut i dag. Bland annat finns en ny 7-tumsskärm för mittkonsolen (vissa modeller) och luftkonditionering för de bilar som har en tredje sätesrad monterad.
Motoralternativen, både bensin- och dieselmaskiner, blir många till antalet och täcker spannet från 150 till 280 hästkrafter. Men till Sverige blir endast ett alternativ aktuell, nämligen 2,2-litersdieseln på 197 hästkrafter, alltså samma som i dag. Dock med den skillnaden att vridmomentet har höjts från 421 till 426 newtonmeter samt att koldioxidutsläppet har sänkts från 194 till 159 gram per kilometer.
En automatlåda är kopplad till motorn och drivningen sker normalt på framhjulen men kraften kan fördelas 50/50 över fram- och bakaxel om situationen så kräver.
Kia Sorento facelift når svensk mark i november. Någon prislapp uppger inte Kia ännu men i dag kostar Sorento från 323700 kronor med kampanjrabatt. Räkna med en justering uppåt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se