Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
081020-nya-bmw-5-serie
081020-nya-bmw-5-serie
081020-nya-bmw-5-serie
081020-nya-bmw-5-serie

Nästa BMW 5-serie avslöjad!

BMW 5-serie är en drömbil för många och har så varit sedan 1972. Snart är det dags för sjätte generationen att presenteras. Vi har tjuvkikat!

BMW 5-serie har prisats massor av gånger av Teknikens Världs testförare. Den fjärde generationen korades till ”Världens bästa bil” i sin storleksklass. Inte många bilar som kan ståta med den titeln.

Det högt ansedda amerikanska konsumentmagasinet Consumer Reports gav 2001 BMW 530i sin högsta rankning av en bil någonsin.

Det är alltså en bil som redan står högt på piedestalen som Bayerishe Motoren Werke skall ersätta och förväntningarna är stora.

BMW 5-seriens grundmurade rykte fick sig en liten törn i mitten av detta årtionde då vårt testlag fann att antisladdsystemet var lite för frikostigt. I kombination med en toksnabb styrning blev sladdarna lite för yviga för att det skulle kallas säkert. Även de punkteringssäkra däcken spelade in.

BMW kallade hem det aktuella exemplaret till Tyskland men tyckte själva att det inte var något fel på det.

Sedan dess har BMW 5-serie uppträtt utmärkt i vårt älgtest och har inte BMW-teknikerna själva justerat antisladdsystemet så är det väl någon högre makt.

Den sjätte generationen 5-serie blir en helt ny bil. Den enda likheten är att bilens formspråk, som BMW kallar ”flame surfacing”, blir detsamma. Det innebär en fortsatt mix av konkava och konvexa linjer.

Nya 5-serien har skissats fram under ledning av Adrian van Hooydonk som är chef över BMW-design.

De världsberömda njurarna i fronten kommer att stå mer upprätt än på nuvarande generation. Det är en eftergift för att gående som eventuellt blir påkörda förhoppningsvis ska komma lindrigare undan skademässigt.

C-stolpen ska tillsammans med taklinjen smälta samman bättre med bakluckan och för att bilen ska se bredare ut än den är kommer bakljusen delvis att gå över i bakluckan.

Bottenplattan blir helt ny och framvagnsupphängningen blir snarlik den som sitter på X5 men det är alltjämt dubbla triangellänkar. Bak som vanligt en multilänkaxel.

De självjusterande stötdämparna (som sköts med elektronik) kommer att bli ännu effektivare, samma sak med den aktiva styrningen. Dessa komponenter är bara några av de som övervakas av ett komplicerat datasystem från företaget FlexRay.

Som om det inte skulle räcka kommer också multifunktionssystemet iDrive att förses med ytterligare ett par funktioner.

BMW F10, som bilen heter internt (kombin kallas F11) kommer att bli aningen större än den femte upplagan. Men det handlar inte om några större förändringar.

Den största förändringen rör axelavståndet som ökar med 72 mm. Totallängden ökar dock bara med 10 mm. På bredden skiljer det 4 mm medan nya femman blir 13 mm lägre än den nuvarande.

17 tum höga fälgar blir standard men det går att välja såväl 18 som 19 tum som tillval och räkna med att köparna kommer att göra det.

Kombinationen lägre höjd och bredare spårvidd innebär att denna fyradörrarssedan kommer att få coupéliknande utseende, en trend som kommer allt mer inom bilindustrin.

De extra millimeterna till trots kommer inte nya 5-serien att väga mer än i dag, trots att mer utrustning monteras. Förklaringen till det är att mer material av lättviktstyp kommer att användas där det är möjligt. Detta kommer också att betyda att priserna stiger. Lätt är nämligen dyrt.

Våra källor har inte sett insidan på BMW 5-serie men enligt rapport är mittkonsolen mer riktad mot föraren så att denne får bättre översikt. En återgång till klassiska BMW-traditioner som exempelvis E39.

Fyrhjulsdrift kommer att erbjudas till de flesta versioner men inte till de allra motorsvagaste. Ej heller till den starkaste av dem alla, M5, som alltjämt får V10-motor men den kommer att vässas till 550 hästkrafter.

Den som trånar efter just den versionen (och vem gör inte det!) får vänta ytterligare några år. Nya 5-serien kommer att visas under 2010 och börja säljas året därpå. M5 lär inte dyka upp förrän ett par år senare.

Det vore osmart av BMW att inte erbjuda sin storsäljande modell med någon form av hybridalternativ.

Så här stor är nya 5-serien

Det skiljer inte mycket storleksmässigt på utsidan mellan nya och nuvarande 5-serie, men räkna med att nykomlingen känns större invändigt tack vare det längre axelavståndet.

(mm)BMW E60BMW F10
Axelavstånd2 8882 960
Totallängd4 8394 849
Bred1 8461 850
Höjd1 4671 454
(mm)BMW E60BMW F10
Axelavstånd2 8882 960
Totallängd4 8394 849
Bred1 8461 850
Höjd1 4671 454
(mm)BMW E60BMW F10
Axelavstånd2 8882 960
Totallängd4 8394 849
Bred1 8461 850
Höjd1 4671 454

Motoralternativ

Även om det kan försvinna eller tillkomma versioner så räknar vi med att följande alternativ erbjuds i nya 5-serien. Antalet hästkrafter är uppskattade. Räkna även med någon form av hybridversion, konstigt vore det annars.

Bensinmotorer

520i: 2,5 liter R6/218 hästkrafter

525i: 3,0 liter R6/238 hk

530i/xi: 3,0 liter R6/272 hk

535 i/xi: 3,0 liter R6, biturbo/306 hk

540i/xi: 4,8 liter V8/367 hk

550i/xi: 4,4 liter V8, biturbo: 410 hk

M5: V10/550 hästkrafter

Dieselmotorer

520d: 2,0 liter R4/175 hästkrafter

525d: 2,5 liter R6/204 hk

530d/xd: 3,0 liter R6/245 hk

535d/xd: 3,0 liter R6/300 hk

Tillbakablick

5-serien kom 1972 och var den första bilen från BMW som presenterades med ett tresiffrigt nummer. En tradition som har hållits vid liv sedan dess även om andra kombinationer har tillkommit. Första siffran står för bilens modell/storlek och de två efterföljande för motorstorlek men det sistnämnda är något BMW inte följt till punkt och pricka. Enligt våra uppgifter lär de inte göra det fortsättningsvis heller, se motoralternativen här intill.

E12 (1972–1981)

 

E28 (1982–1988)

E34 (1988–1996)

 

E39 (1996–2004)

 

E60 (2004–2010)