Nästa generation Volvo C30 i farten
Det är minst ett par år kvar innan det är dags för nästa generation Volvo C30 (och V30 samt XC30) att presenteras. Men utvecklingen är redan i full gång och nu har vi lyckats sikta nya C30 som just nu befinner sig i Arjeplog för diverse olika testmoment.
Just nu snurrar två mystiska Volvo C30 omkring längs vägarna i och utanför Arjeplog och en av dem har vi nu lyckats få med på bild. Bilen på bilderna är inget mindre än nästa generation Volvo C30, trots att man kan tro att det rör sig om en helt vanlig C30 av versionen före ansiktslyftningen à la årsmodell 2010.
Vad som avgör att det rör sig om en tidig testbil är enkelt att se. Bilen har fått kjolpaketet och ”skärmbreddarna” påskruvat med dålig passform som följd, den konstiga karosskarven mellan framskärm och frontpartiet är ytterligare en sådan avslöjande detalj, likaså antennen på taket samt den bärbara dator i förarsätet. Detta är ett tecken på att Volvo samlar på sig en rad olika mätvärden under körning. Att det är Volvo som är ute med bilen är vi helt säkra på eftersom bilens ägare är just Volvo Personvagnar i Göteborg. De har stått som ägare på bilen sedan den tillverkades i augusti 2006 och den togs i trafik först i januari 2011.
Den andra C30-testbilen som är uppe i Arjeplog är den ansiktslyfta versionen av årsmodell 2011 och även den ägs av Volvo Personvagnar i Göteborg. Båda är dessutom registrerade med ägarbunden dispens vilket är ett tecken på att bilarna egentligen inte är legala för gatbruk, men får användas för testverksamhet.
Bilen på bilderna här nedan är med andra ord en så kallad mula, det vill säga en bil där man under ett missvisande skal testar ny teknik. Vad de testar på just denna bil vet vi inte, men det kan röra sig om fyrhjulsdriftsystem eller något som har med hjulaxlarna att göra med tanke på att kjolpaketet och plastskärmarna har varit avplockat.
När nästa generation Volvo C30 presenteras, troligen någonstans mot slutet av 2013, kommer vi inte enbart få se den som vi känner till modellen i dag. Det kommer två andra modellversioner som förmodligen är betydligt intressantare för den stora massan, nämligen femdörrarsversionen V30 och crossovern XC30.
Alla tre modellversioner delar på samma plattform, det vill säga P1 som C30 redan i dag använder sig av. Dock kommer plattformen att vara kraftigt modifierad för att vara mer Volvo och mindre Ford. Dessutom blir P1 i modifierat utförande första Volvo-plattformen som är anpassad för hybriddrift redan från start. Volvo V60, som ju ska lanseras som hybridbil, har fått anpassas till denna drivning i efterhand. Volvos 30-serie (C, V och XC) kommer med hybriddrivlina att bli en direkt konkurrent till bland annat nyligen lanserade Lexus CT 200h.
När C30 och övriga varianterna V30 och XC30 får hybriddrift innebär det också fyrhjulsdrift för första gången i denna Volvo-minsting. Detta eftersom elmotorn driver bakhjulen och förbränningsmotorn driver framhjulen. Systemet är detsamma som återfinns i V60 Hybrid.
Men för att få fyrhjulsdrift till C30, V30 och XC30 kommer man inte att vara tvungen att välja en hybridversion. Fyrhjulsdrift kommer även till flera av övriga motoralternativen med mer konventionella drivmedel.
Volvo har redan presenterat en helt eldriven version av nuvarande C30, nämligen C30 Electric, och som nu testas av utvalda familjer runt om i Sverige. Nästa generation C30 kommer också att ta del av denna ”framtidens energikälla” för bilar – elektricitet.
Nästa generation Volvo C30 växer jämfört med dagens och blir något mer förnuftigt förpackad med bättre innerutrymmen och lastmöjligheter. När C30 förökar sig och blir V30 och XC30 får Volvos minsting-modell en lång rad nya konkurrenter att mäta sig med. Några av dessa – utöver ovan nämnda Lexus CT 200h – är Audi A3, BMW 1-serie, Volkswagen Golf, Audi Q3, BMW X1 och många fler.
Rent utseendemässigt kommer nya C30 att låna en hel del form- och linjespel från populära XC60 medan V60-detaljerna till stora delar kommer att lysa med sin frånvaro. Det glädjer förmodligen alla som kritiserat nya S60 och V60 för att se ut som en myrslok.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se