Nästa Humvee blir dieselhybrid
Den amerikanska armén har beställt en downsizad och mer bränsleeffektiv motor till militärjeepen Humvees ersättare. Här är prototypen FED Bravo som ger en föraning om framtidens Humvee.
Amerikanska arméns trendsättare Humvee –som efter påtryckningar från actionhjälten Arnold Schwarzenegger ledde till det civila bilmärket Hummer – kommer i nästa tappning bli en dieselhybrid.
Bilen som döpts till FED, Fuel Efficient ground vehicle Demonstrator och står för att bilen tagits fram för att vara en bränsleeffektiv konceptbil och visades upp för första gången under SAE-mässan i Detroit. Värt att notera att bilen inte är särskilt bränsleeffektiv i någon traditionell bemärkelse, enligt Green Autoblog behöver bilen mellan 1,7 och 2,9 liter per mil, beroende på om man kör i stad eller på landsväg.
Jämfört med vanliga bilar är det inte en enorm bedrift, men sett till Humvees motsvarande siffror på 3,9 och 7,8 liter per mil är FED Bravo en riktig snåljåp. FED Bravo mäter 5,5 meter och väger in på modiga 7,6 ton.
Den kantiga designen har tagits fram genom ett samarbete med College for Creative Studies i Detroit. Premisserna var att ta fram en bil som mötte amerikanska arméns krav på bränsleeffektivitet, prestanda, skydd och lastkapacitet.
Bilen har två elmotorer som jobbar tillsammans för att driva var sin axel. En 268 hästkrafter stark diesel-V8 med dubbelturbo från Ford driver tillsammans med en av elmotorerna bakhjulen medan den andra elmotorn har hand om framhjulen. Växellådan är en sexväxlad automatlåda och bromsskivorna är keramiska med bromsok av aluminium. Ett start/stopp-system sparar några extra droppar diesel vid stillastående.
Vill du läsa mer om militärfordon gör du rätt i att få fatt i ett exemplar av Teknikens Värld nummer 10/2012 som finns i butik nu. Där kör Jonas Borglund ingen mindre bil än Galten, det svenska försvarets trumfkort i bland annat Afghanistan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se