Nästa KTM X-Bow får vindruta och dörrar
Österrikiska KTM X-Bow är bland det mest mc-lika du kan uppleva på fyra hjul. Den genuina åka-öppet-känsla som X-Bow förmedlar i dag ser dock ut att gå om intet när en ny version presenteras nästa vår.
Det är brittiska Top Gear som har haft en kort pratstund med KTM:s vd Stefan Pierer om hur framtiden för deras bil X-Bow ser ut.
I dag känner vi X-Bow som en minst sagt annorlunda bil rent designmässigt. Den liknar i princip ingenting annat på fyra hjul. Den kanske inte vinner några skönhetspris men i stället slår den det mesta rent upplevelsemässigt, i alla fall när man sätter plattan mot mattan och leker loss... på bana.
Mycket av upplevelsen beror på att KTM X-Bow saknar vindruta. Dessutom saknar den dörrar vilket gör insteget lite knöligt. Men nu ska X-Bow bli mer sofistikerad.
Stefan Pierer berättar att i mars nästa år får X-Bow vindruta men att det inte bara är att smälla på en plexiglasskiva hur som helst. Det är mycket som måste anpassas för att det ska fungera med en ruta framför nosen på förare och passagerare. Exempelvis måste det dras in ventilationsutsläpp som kan ta bort imma på rutan om så skulle behövas. Därför funderar man också i banorna kring eluppvärmd framruta. Dessutom måste bilen förses med vindrutetorkare.
En vindruta gör insteget ännu knepigare än vad det är i dag, därför tänker man att X-Bow ska få dörrar. Små sådana lär det i så fall bli.
Ett tag pratade KTM också om att förse bilen med ett dubbelbubbeltak à la Zagato, men de planerna har skrinlagts då ett tak skulle göra bilens övriga konstruktion för komplicerad. I stället löser man det med en enkel tygsufflett som knäpps fast i vindruteramen och bakom nackstöden, ungefär som på Porsche Boxster Spyder. Suffletten – eller regnskyddet om man är petig – ska klara farter upp till 130 km/h.
I dag drar KTM X-Bow nytta av kraften från Audis 2,0 TFSI-motor. Den ger antingen 240 eller 300 hästkrafter beroende på modellversion. Mest effekt är det i X-Bow R som du kan se på bilderna nedan. 300 hästkrafter i 900 kilo bil räcker långt, men X-Bow kan i framtiden få mer effekt och då i form av musklerna som sitter gör Audi TT RS och RS3 så busiga. KTM funderar nämligen på att deltaga i Le Mans LMP2-klass med en modifierad X-Bow som använder sig av den femcylindriga 2,5-litersmaskinen med turbo. Den ger i standardutförande 340 hästkrafter. I X-Bow kan det mycket väl bli fler.
Hur KTM X-Bow ser ut när den presenteras nästa år och om den får mer muskler i form av Audis turbofemma återstår att se.
Bilden ovan är en snabbt hopsnickrad version av X-Bow med vindruta och dörrar. Kan du se vilken bil vi lånat vindrutan från?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se