Nästa Nissan Micra – mindre upphetsande
För knappt tre veckor sedan dök det upp officiella designskisser på nästa generation Nissan Micra. Bilderna visade en ganska trevlig småbil med mindre gulligt utseende än dagens Micra. Nu har nya mer produktionsriktiga skisser läckt ut och genast plockades vi ned på jorden.
Det är nästan sju år sedan nuvarande Nissan Micra kom till världen och det är snart tre år sedan den genomgick en ansiktslyftning. Det är med andra ord tid för en arvtagare att ta vid och det kommer mycket riktigt nästa år.
I början av oktober fick vi ta del av två tidigare designskisser av nästa generation Micra och det såg lovande ut. Enligt dessa skulle den kommande bilen andas betydligt mer tuffhet än ”gullighet”. Låt säga att de gigantiska hjulen fick bilen att se sportigare ut än vad den egentligen är, men ändå.
Nu har det läckt ut nya skisser på nästa Nissan Micra och denna gång handlar det om skisser på den – mer eller mindre – produktionsklara bilen. Och tyvärr får vi nog lov att säga att bilen inte är lika upphetsande längre. Även om grunddragen känns igen från de första skisserna så har den lite tuffare linjeföringen blivit mer sansad och känns betydligt mer alldaglig. Men det kanske är dessa drag som kännetecknar en världsbil som nästa Micra (March i Japan) ska vara.
Några officiella uttalanden har inte gjorts kring bilen teknik och mekanik, men enligt japanska källor handlar det i motorväg bland annat om direktinsprutade motorer på 1,0 samt 1,2 liter. Dessutom spekuleras det i att en prestandaversion av nästa Micra kan komma att bli aktuell. En Micra/March Turbo med 1,6-litersmotor med 200 hästkrafter. Antagligen en modellversion som enbart kommer att säljas i Japan.
Nästa generation Nissan Micra är tänkt att lanseras under andra halvan av 2010. Bilsalongspremiären kan vi gissa blir i Genève i mars nästa år.
Produktionen kommer att äga rum i fem olika fabriker runt om i världen, bland annat i Indien, Kina och Thailand och på så vis hålla ner kostnaderna.
Europeiska versionen av nästa Micra kommer att byggas i Indien, inte i engelska Sunderland-fabriken som i dag. Där ska i stället crossovern Qazana byggas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se