Nästa Renault Megane blir crossover
Renaults nya vd Luca de Meo fortsätter att förändra biljätten. Det senaste beskedet från Frankrike är betydligt färre modellvarianter och att nästa generation av storsäljaren Megane blir en crossover.
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen fortsätter att ta viktiga strategiska beslut. Renaults nya vd Luca de Meo, som värvades från Seat, väntas presentera en färdig strategi i januari efter att ha börjat som vd för Renault i juli.
Men under arbetet med en ny strategi för den franska biljätten så läcker det ut uppgifter om hur de Meo tänker sig att vända Renault från förlust till vinst.
Tidigare avslöjades det att Luca de Meo vill att Renault ska bygga dyrare bilar och nu kommer besked om att storsäljaren Megane ska bli en crossover. En tuffare och lite dyrare Megane som kunna ge Renault rätt skjuts in i framtiden.
Luca de Meo har sneglat på den strategi som hemmakonkurrenten Peugeot tagit och som gjort att det företaget bland annat inte lidit så svårt under coronakrisen.
Tidigare fanns det uppgifter om att Renault umgicks med planerna på att hela plocka bort Megane från modellprogrammet. Men nu ser i stället Megane bli en viktig del av Luca de Meots försök att rädda företaget.
Konkurrerande Kia gjorde motsvarande strategiska manöver med sin Ceed som till slut presenterades i fyra varianter, bland annat XCeed.
Dagens version av Megane lanserades 2016 och uppdaterades nyligen då den även blev laddhybrid. Nuvarande generation ska bytas ut inom två till tre år. Förutom planerna på en crossover av Megane kommer lilla, slanka suven Arkana att erbjudas.
Men det blir inte bara nya modeller, det ska också bli färre varianter. I ett sätt att försöka tjäna mer pengar vill Luca de Meo bygga färre varianter. På ett möte nyligen beslutades det att Renault behöver dra ned antal varianter med 50 procent. Renault väntas också plocka bort flera populära modeller från sina bilhallar. En bil som nämnts är familjebilen Espace.
Bilden överst i artikeln visar nämnda Arkana som är på väg till Europa efter att ha funnits närmare ett par år i Ryssland.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se