Nästan hälften säger sig köra för snabbt på motorväg
Känns innehållet i rubriken igen? Det är inte omöjligt. Enligt en undersökning utförd på uppdrag av Kamux kör nästan hälften av de tillfrågade svenskarna för snabbt på motorväg.
Känner du igen dig i situationen? Motorväg, då höjer du hastigheten lite mer än vad som står på skyltarna? Enligt en onlineundersökning utförd i något som kallas M3 Panel mellan 12-23 januari 2023 på uppdrag av Kamux (som handlar med begagnade bilar), där de tillfrågade hade körkort och bil i hushållet samt var mellan 18-70 år, gav precis det svaret. Av de 1 017 tillfrågade svenskarna sa 48 procent att de körde för snabbt på motorväg.
När vi tittar närmre på resultaten anger 28 procent av de tillfrågade att de håller hastighetsbegränsningen på motorväg (enligt bilens hastighetsmätare, reds.anm.). Totalt 24 procent kör långsammare än hastighetsbegränsning. Exakt vad det beror på ger inte undersökningen svar på, men en gissning skulle kunna vara att elbilsförare som försöker sträcka ut räckvidden kanske landar i denna grupp. Sedan återstår de 48 procenten som svarar att de kör för snabbt. En stor del av dessa, 17 av 48 procent, säger sig köra 1-5 km/h snabbare än hastighetsbegränsningen. Med en viss felvisning på hastighetsmätaren i bilen borde flertalet av dessa hamna inom laglig hastighet vid en lasermätning – det är vår gissning. Nästa grupp innefattar de som svarat att de kör 6-10 km/h snabbare än vad som står på skyltarna, de motsvarar 18 av de 48 procenten. Också en stor grupp där den absoluta majoriteten troligtvis kommer att köra för snabbt även i en laserkontroll – så stor lär inte felmarginalen på deras hastighetsmätare vara.
Nästa grupp omfattas av de som uppger sig köra 11-15 km/h snabbare än hastighetsbegränsning, vilka motsvarar 9 av de 48 procenten. Sista gruppen, den minsta, kör 16 km/h eller snabbare.
– Det är givetvis tråkigt att se att nästan hälften av svenskarna kör för fort. En hastighetsökning från 110 till 120 kilometer i timmen tjänar dig ungefär 33 sekunder per mil. Med andra ord tjänar du inte in särskilt mycket tid på att köra över hastighetsgränserna, som finns där av en anledning. Dessutom ökar bränsleförbrukningen vid högre hastigheter. Samtidigt får man inte heller glömma att alldeles för låg hastighet också kan innebära en trafikfara, säger Kerim Nielsen, vd på Kamux.
Enligt de svarande körs det lite lugnare i städerna vid lägre hastighetsbegränsningar. Ungefär två tredjedelar säger sig antingen hålla sig till hastighetsbegränsningarna eller kör långsammare än tillåtet. Majoriteten av de som uppger att de kör för snabbt kör mellan 1-5 km/h snabbare än tillåter, 25 av de 34 procenten landar i denna grupp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se