Nästan var femte bilist åker med stenskott i vindrutan
Spruckna och smutsiga vindrutor är en stor säkerhetsrisk i trafiken. En ny undersökning visar att så många som var femte bilist åker runt med ett oreparerat stenskott eller smutsig ruta.
– Jag rekommenderar också att man regelbundet granskar skicket på vindrutan, eftersom ett stenskott kan dyka upp på ett ställe man inte genast lägger märke till och sedan kan det växa sig större med tiden om man inte åtgärdar det, säger Urban Tibbelin, Operations Chef på Werksta Sverige.
Det är Werksta som låtit undersöka hur vanligt det är att bilister åker omkring med oreparerade stenskott.
Undersökningen visar att så många som nästan en av fem bilister har ett stenskott som behöver ses över, annars kan vindrutan spricka. Dessutom kör en relativt stor andel bilister omkring med ett sprucket glas.
Vindrutorna är som sämst nu på våren efter vinterns grus och sand på vägarna. Att nya bilar saknar stänkskydd ökar också risken för att få ett allvarligt stenskott i vindrutan.
Werkstas undersökning visar att 17,5 procent av bilisterna har ett stenskott i rutan, tio procent av bilisterna säger att de har en repa i vindrutan och åtta procent erkänner att de har en spricka i rutan.
– Att det redan finns ett stenskott i rutan på nästan vart femte bil är en stor andel, men i verkligheten kan den här andelen bilister till och med vara ännu större. Utifrån min egen arbetslivserfarenhet finns det många stenskott som bilägare inte ens märker, eftersom stenskotten kan gömma sig bakom en spegel, under en vindrutetorkare eller längs någon kant på glasytan som inte syns, konstaterar Urban Tibbelin, Operations Chef på Werksta Sverige, i ett pressmeddelande.
Många har smutsiga rutor
Hela 20 procent av bilisterna erkänner att de kör runt med en smutsig vindruta, något som påverkar sikten och därmed trafiksäkerheten.
Får du ett stenskott är det viktigt att reparera rutan snabbt, annars kan skadan av stenskottet bli större med tiden och rutan riskerar att spricka.
Är skadan på rutan mindre än en femkrona kan det för det mesta lagas utan att vindrutan behöver bytas. Ett tips är att skydda rutan med genomskinlig tejp så fort du upptäcker stenskottet.
– Jag rekommenderar också att man regelbundet granskar skicket på vindrutan, eftersom ett stenskott kan dyka upp på ett ställe man inte genast lägger märke till och sedan kan det växa sig större med tiden om man inte åtgärdar det. På våra verkstäder kommer det ständigt förfrågningar om reparationer av spruckna glas med den gamla borrmetoden. För moderna glas gör man inte borrningar längre och glas med större sprickor byts alltid ut. Det är det enda sättet där man kan garantera ett säkert slutresultat, berättar Urban Tibbelin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se