Nederlag för Dacia Sandero i krocktest
Fyra nya bilar har krocktestats av Euro NCAP och medan Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq briljerar klarar nya Dacia Sandero och Logan inte mer än ett bottenbetyg.
Krocktestorganisationen Euro NCAP publicerar nu resultaten från den senaste omgången av krocktestade bilar och resultaten är blandade. Medan de båda nya elbilarna Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq klarar sig med toppbetyget fem stjärnor ser det sämre ut för budgetbilarna. Dacia lanserade nyligen den helt nya generationen Sandero och Logan som är bättre än sina föregångare på i stort sett alla punkter men de kammar endast hem två stjärnor i det senaste krocktestet. Föregående generation som krocktestades 2013 fick fyra stjärnor i betyg.
En av anledningarna till de nya bilarnas lägre betyg är att krocktesterna har skärpts under de senaste åren och från 2020 är de striktare än någonsin. Nu lägger man större fokus på utökat skydd för de åkande, bland annat när det gäller sidokollisioner och dess påverkan på de som sitter sig i bilen. Man har också börjat använda en rörlig, deformerbar barriär (kallad MPDB) vid frontalkrockstesterna. Den gör det lättare att utvärdera skyddet för de som sitter i bilen, men analyserar också hur bilens frontstruktur bidrar till skyddet och hur snäll eller tuff den är mot en annan bil.
När vi provkörde nya Dacia Sandero för några veckor sedan gjorde Dacia klart att de inte siktade på full pott i krocktesterna.
– Vi ger oss inte in i stjärn-racet hos Euro NCAP. Men vi har höjt säkerheten från tidigare generation, sade Michel Bensoussan, programansvarig Dacia, till Teknikens Värld.
Trots det torde endast två stjärnor vara något av en besvikelse.
Om vi tittar på betygsdelarna separat ser vi att nya Dacia Sandero och Logan klarar sig relativt bra när det kommer till vuxenskydd och barnskydd, men brister gällande fotgängarskydd och förarassistans. Det beror bland annat på att bilarna saknar flera aktiva säkerhetssystem som moderna dyrare bilar vanligen är utrustade med. Så som bland annat körfältassistans och autobroms som känner av fotgängare och cyklister. På grund av att dessa system saknas dras totalbetyget ner då antalet stjärnor baseras på det lägsta delbetyget. Enligt Euro NCAP skulle Dacia Sandero och Logan ha klarat ett fyrstjärnigt betyg om man bara ser till den passiva säkerhetsnivån.
– Vi har tidigare inte haft en säkrare Dacia än nya Sandero. När det gäller de passiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning, säger Dacia Sverige.
Mellan syskonbilarna Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq skiljer det endast ett fåtal poäng men det påverkar inte totalbetyget om fem stjärnor. Euro NCAP imponeras bland annat av den robusta konstruktionen som skyddar passagerare och batteripaket.
Dacia Sandero
https://www.youtube.com/watch?v=vmfjM4lMX50&ab_channel=EuroNCAP⭐⭐
Vuxenskydd: 70
Barnskydd: 72
Fotgängarskydd: 41
Förarassistans: 42
Dacia Logan
https://www.youtube.com/watch?v=PN8R9OEb8x8⭐⭐
Vuxenskydd: 70
Barnskydd: 72
Fotgängarskydd: 41
Förarassistans: 42
Volkswagen ID.4
https://www.youtube.com/watch?v=0pCeUL-GB8U⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 93
Barnskydd: 89
Fotgängarskydd: 76
Förarassistans: 85
Skoda Enyaq
https://www.youtube.com/watch?v=sPP1n95Dcqo⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 94
Barnskydd: 89
Fotgängarskydd: 71
Förarassistans: 82
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se