NHTSA: Elbilar och hybrider måste låta
Den amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen NHTSA föreslår nya regler som kräver att alla elbilar och hybrider låter mer än de gör i dag. För att minska olycksrisken med fotgängare vill NHTSA att biltillverkarna bygger elbilar och hybrider som väsnas. Hur tycker du att elbilar ska låta? Lyssna på förslagen här!
Debatten om hur farliga elbilar och hybrider är för fotgängare har pågått under flera år men nu kräver NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) att biltillverkarna gör något åt saken. Amerikanerna föreslår att alla elbilar och hybrider måste leva upp till en ljudstandard i syfte att göra det lättare för fotgängare och cyklister att höra bilarna.
Många elbilar och hybrider har redan i dag en slags mjuktuta som kan göra omgivningen uppmärksam på att det kommer en bil men NHTSA vill att bilarna ska låta hela tiden i hastigheter under 30 km/h och man hoppas på så sätt spara cirka 35 människoliv och 2 800 fotgängarskador varje år.
– Vårt förslag ger tillverkarna möjlighet att utforma egna ljud för olika modeller och samtidigt ge möjlighet för fotgängare, cyklister och synskadade att upptäcka och känna igen fordon så att de kan avgöra om det är säkert att korsa gatan eller inte, säger David Strickland på NHSTA.
Att bestämma hur en bil ska låta är dock inte helt lätt. Ljudet måste förstås vara hörbart genom alla andra ljud som finns på en gata och för en synskadad ska det vara möjligt att avgöra hur långt bort bilen är och om den närmar sig eller är på väg bort.
NHTSA har tagit fram inte mindre än 13 förslag på hur elbilar och hybrider skulle kunna låta, här är några av dem:
• Så här låter en elbil utan artificiellt ljud
• Ljud 3
• Ljud 5
• Ljud 6
• Ljud 10
• Ljud 11
• Ljud 14
Hur vill du att din elbil ska låta?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se