Nichols Cars N1A har F1-DNA och 659 hk
Lättviktiga trackdayracers med massor av hästkrafter råder det knappast någon brist på, men nu lanseras en ny som ser ut att bli något alldeles extra. Möt Nichols Cars N1A – endast 900 kg tung med V8 på 7,0 liter och 659 hästkrafter.
Storbritannien har en fin tradition av att bygga lätta, snabba och körglada sportbilar och den som trodde att elektrifieringen skulle sätta stopp för det trodde del. Nu presenteras nämligen Nichols Cars N1A – en 900 kg tung sportbil med en 7,0 liter stor V8 utan överladdning. Den som tycker att namnet Nichols känns bekant tycker rätt. Bakom företaget som grundades 2017 står Steve Nichols som har ett långt förflutet som ingenjör i formel 1. Nichols arbetade med McLaren under 1980- och 1990-talen och utvecklade bland annat McLaren MP4/3 som Alain Prost vann med tre gånger. Nichols var även delaktig i utvecklingen av McLaren MP4/4 som vann 15 av 16 race 1988 med Ayrton Senna bakom ratten. Steve Nichols gick sedan vidare till Ferrari, Jaguar, Jordan och Sauber innan han återvände till McLaren på 1990-talet.
Steve Nichols uppges ha en fast övertygelse om att 1960-talets racerbilar är de bästa bilar som någonsin har byggts och det är därför inte svårt att se var inspirationen till den nya bilen N1A kommer från.
Nichols N1A presenteras som en modern tolkning av Mclaren M1A. Den är byggd mestadels av kolfiber och aluminium och väger inte mer än 900 kg. Körställningen är liggande, precis som i MP4/4 och växelspak som kontrollerar den sexväxlade manuella lådan ska efterlikna Ayrton Sennas växelspak.
Antisladdsystem är standard, men servostyrning och ABS-bromsar får man lägga till om man vill. Motorn är utvecklad av Nichols i samarbete med Langford Performance Engineering som har börjat med ett LS3-block från Chevrolet, borrat upp det för att få plats med nya stålfoder och monterat nya kolvar vevstakar. Den är dessutom uppdaterad med drive-by-wire-gas och torrsumpsmörjning. I det här utförandet utvecklar den 659 hästkrafter.
Nichols Cars börjar med att bygga 15 exemplar som vardera utformas som en hyllning till varje seger som togs av McLaren MP4/4. Därefter tar den ”vanliga” produktionen över men man kommer inte att bygga fler än 100 bilar. Och ja, man får faktiskt köra med den på allmän väg också men vi får inte veta hur mycket den kostar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se