Nissan 370Z kan komma som plug in-hybrid
Nya uppgifter från Japan tyder på att Nissans nya sportvagn 370Z kan vara på väg att bli hybriddriven. 370Z föreslås få en elmotor och lithiumjonbatterier. Ett speciellt stadsläge ska göra att bilen kan köras enbart på el.
Vi vet inte riktigt vad vi ska tro om det senaste ryktet från Japan. En lågupplöst bild har dykt upp som föreställer en Nissan 370Z i hybridutförande. Tittar man noga på bilden nedan ser man en hybrid-inskription på den tvärgående ribban i fronten. Om det är ett photoshop-arbete eller inte är svårt att avgöra, men uppgifterna från Japan säger klart och tydligt att en hybriddriven version av Nissans sportbil ska lanseras 2011. Detta skulle i så fall göra 370Z till den första sportbilen med hybridsystem.
En hybriddriven version av 370Z sägs behålla den vanliga V6-motorn på 3,7 liter och 332 hästkrafter. Denna ska dock kombineras med en elmotor och ett pack av lithiumjonbatterier som ska tas fram i ett samarbete mellan Nissan och elektronikföretaget NEC. Hybridsystemet ska använda sig av två kopplingar, en mellan bensinmotorn och elmotorn och den andra mellan elmotorn och drivhjulen. De nya batterierna uppges vara av senaste snitt och bjuda på dubbelt så mycket effekt som de nickelmetallbatterier som sitter i merparten av dagens hybridbilar på marknaden. En intressant detalj är att hybrid-370Z uppges få en funktion som ska göra det möjligt att köra enbart på el. Vid stadskörning ska man kunna trycka på en knapp och aktivera el-läget. Detta förutsätter dock att man är i en ort som har gott om laddstationer. Hybridversionen av 370Z uppges få en förbrukning omkring 0,8 liter per mil vid blandad körning. Det kan jämföras med vanliga 370Z som vill ha 1,3 liter per mil vid stadskörning 0,94 liter per mil på landsväg.
Om uppgifterna om hybrid-370Z stämmer kan vi se fram emot vad som ser ut som en mycket intressant sportbil. Kanske ska Nissan bli först att lyckas kombinera en sportbil med miljöteknik.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se