Nissan Esflow – eldriven sport
Nissan har hunnit långt i elracet i och med den 100 procent eldrivna Leaf som redan finns i produktion. På Genèvesalongen i mars visar japanerna sitt nästa drag – den eldrivna sportbilen Esflow.
Toyota får mycket uppmärksamhet när det talas om miljövänliga bilar och hybrider av olika slag men någon helt eldriven bilmodell har de ännu inte. Det har däremot de japanska konkurrenterna Nissan. Elbilen Leaf tillverkas redan för fullt och på Genèvesalongen i mars ska Nissan visa nästa steg i elbilsprojektet.
Mässbesökarna i Genève kommer att kunna beskåda den 100 procent eldrivna lilla sportbilen Esflow som inte helt oväntat delar mycket teknik med fyrsitsiga Leaf. Batteripaketet på 24 kWh är detsamma som i Leaf men i Esflow har det packats om och lagts på tvären i två delar längs med fram- och bakaxeln. Eftersom Nissan Esflow är mindre och lättare ökar räckvidden från 160 till 240 kilometer. Bakhjulen drivs av varsin elmotor som inte bara ger snabb acceleration (0-100 km/h på under 5 sekunder) utan även medför torque vectoring som förbättrar köregenskaperna.
Drivlinan monteras i ett lätt aluminiumchassi som är klätt i en liten trång kaross. Linjespelet påminner starkt om 370Z men proportionerna har dragits ut till det extrema med stora hjulhus, lång motorhuv, näst intill obefintliga överhäng och en kupé som nästan sitter ovanpå bakhjulen. Esflow är i dagsläget endast en konceptbil men Nissan säger sig vilja bevisa att det går att kombinera miljömedvetenhet med körglädje, vilket får oss att tro att tanken på en eldriven sportbil inte är alltför avlägsen hos Nissan.
https://youtu.be/9ccPVzqh7lk?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se