Nissan GT-R – enligt Italdesign
Starkare och snyggare GT-R när Italdesign och Nissan firar sig själva med nytt koncept.
Italdesign har satt sågen i Nissan GT-R, eller i alla fall tagit upp den på ritbordet för att ge den japanska bilen en italiensk touch. Versionen heter GT-R50 och baseras på en GT-R i Nismo-utförande men när vi studerar specifikationerna märker vi att effektuttaget höjts från 600 till 720 hästkrafter ur V6:an på 3,8 liter. Även det maximala vridmomentet har höjts, från 652 newtonmeter till 780. Detta tack vare delar och teknik från GT3-versionen av GT-R.
Men bilar är ju inte bara pulver utan även form. Italienarnas tolkning av model GT-R, som lanserades 2007, är betydligt mer mjuk i stilen. Fram märks en guldfärgad sarg som kapslar in fronten. Strålkastarna av LED-typ är smalare än tidigare och sträcker sig även längre bakåt över huven.
I profil märks ingreppen än mer. Taklinjen är flankare och bilen 54 millimeter lägre. Baktill känner vi igen originallayouten med dubbla bakljus med annars har det mesta stuvats om med spännande vinklar och veck samt likt fram med inslag av guldfärg.
Guld finner vi även invändigt i bilen där det samsas med Alcantara, italienskt skinn och kolfiber med två olika mönster. Den omfattande och plottriga miljön från ”donatorbilen” är som bortblåst.
Bilen ska inte ses som ”nästa GT-R” utan är ett koncept som firar att både Italdesign och beteckningen GT-R fyller 50 år – därav modellnamnet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se