Nissan GT-R 2014

Nissan GT-R får nytt ljus och optimeras för stadskörning

Medan allt ljus faller på Nissan GT-R Nismo på Tokyosalongen står vanliga GT-R i uppdaterat utförande på bilsalongen i Los Angeles. Här är nyheterna för modellår 2014.

Det är lätt att dras med när Nissan presenterar något så snabbt och kraftfullt som GT-R Nismo. Men icke att förglömma: vanliga, något långsammare (om nu 0-100 på 2,7 sekunder kan kallas långsamt) GT-R finns kvar parallellt och nu är det dags för den årligt återkommande uppdateringen, modellår 2014 denna gång. Nissan har valt att visa upp nyheterna på bilsalongen i Los Angeles, till skillnad från Nismo-versionen som visas i Tokyo.

Vi har blivit bortskämda med att GT-R från år till år har blivit allt vassare med mer effekt. När GT-R presenterades från allra första början hade den 480 hästkrafter. Därefter har siffran ökat successivt och är nu uppe i 550 hästkrafter. Dessutom har Nissan fintrimmat chassit varje år.

Denna gång har man inte skruvat upp effekten (kanske för att Nismo-versionen inte ska blekna), utan koncentrationen har legat på chassit och andra detaljer som förhöjer upplevelsen, även för den som kör utanför banan.

 GT-R ska från och med modellår 2014 vara mer komfortabel och kursstabil tack vare uppgraderade elektroniska stötdämpare, ny fjädring och nya bussningar. Lägg till nykalibrerad styrning som ska göra livet i stadstrafiken lättare för GT-R-föraren samtidigt som det ska behövas färre rattkorrigeringarna vid högfartskörning. Sist men inte minst har man justerat bromsarna så att de är fastare och mer linjära i agerandet för att upplevas som mjukare vid normala vardagshastigheter, plus att de standardmonterade Dunlop-däcken har blivit styvare i sin konstruktion för att deformeras mindre vid exempelvis hård kurvtagning.

 Nissan GT-R ska även från och med nästa modellår vara tystare att åka i.

De exteriöra nyheterna är få. Mest synlig av dem är strålkastarna som numera är av typen full-LED (multi-LED) samtidigt som de är adaptiva för att optimera ljusbilden vid olika situationer och hastigheter. Bakljusen har fått hela cirklar (se bild ovan) i stället för ”prickiga”.

 En ny exteriörkulör kallad Goldflake Red Pearl (se bilen på bilderna nedan) introduceras, så även en ny interiör i tvåtonsutförande.

En uppdatering som Nissan inte nämner är den om priset. Därmed är det oklart om siffrorna på prislappen blir desamma som i dag – 943650 kronor – eller inte.