Nissan GT-R flåsar Bugatti Veyron i nacken
Nissan GT-R årsmodell 2013 är – inte helt otippat – ännu vassare än 2012:an. Nissan kan helt enkelt inte låta bli att varje år fila på sin supersportbil. Nu är den så snabb att självaste Veyron darrar.
Det finns en bil från Nissan som, med all rätt, finns på allas läppar. Vi pratar så klart om GT-R som lanserades 2008. Då med 480 hästkrafter och världen var så imponerad att hyllningarna såg ingen ände. Men det vi såg då var bara en mjukstart av Nissans duktiga ingenjörer, de hade så mycket mer att ge, något vi har fått se under åren som gått. Inför varje nytt modellår har Nissan gjort förändringar på GT-R, förändringar som har gjort den allt giftigare. Effekthöjningar, chassiändringar med mera har man kunnat läsa om, men mest påtagligt har varvtiderna runt Nürburgring varit. Tider som hela tiden kapats – rejält.
Inför modellår 2012 presenterade man GT-R starkare än någonsin. 550 hästkrafter, en uppskruvning från 530 året innan. 0-100 km/h på 2,8 sekunder och ett varv runt Nürburgrings nordslinga på 7 minuter och 21 sekunder. Tider som få andra bilar rår på.
Inför årets modell har man återigen gjort justeringar, dock ingen effekthöjning. Däremot har man bland annat ändrat gasresponsen på den 3,8 liter stora och dubbelturboförsedda V6-motorn samtidigt som chassit har vässats.
Det gör att 0-100 km/h avverkas på makalösa 2,7 sekunder, alltså bara 0,2 sekunder långsammare än 1200 hästkrafter starka och mångfalt mycket dyrare Bugatti Veyron Super Sport. Andra namnkunniga, exempelvis Lamborghini Aventador, Ferrari F12 Berlinetta och självaste Koenigsegg Agera R, har GT-R passerat sedan länge.
Inte nog med det, precis som Nissans chefsingenjör Kazutoshi Mizuno berättade för ett par månader sedan har GT-R årsmodell 2013 satt en ny respektingivande tid på Nürburgring. 7 minuter och 19,1 sekunder lyder nya tiden, men som Kazutoshi Mizuno säger: ”det var trafik på banan så tiden bör vara 7 minuter och 18,6 sekunder.
Räkna inte med att Nissans ingenjörer är nöjda med hur snabb GT-R är i dag. Inte på långa vägar. Som Kazutoshi Mizuno berättade tidigare är under sju minuter blankt realistiskt, men då är bilen inte gatlegal längre. Och han anser att slå rekord med icke gatlegala bilar är fusk.
Följande förändringar har Nissan gjort på GT-R inför årets modell:
Motor
• Nya högeffektiva injektorer styr insprutningen på ett mer precist sätt och förbättrar responsen i varvtalsspektrats mellersta och övre delar.
• En ny reducerventil för turboladdarens bypass hämmar det snabba droppet i turbotrycket vilket också det leder till förbättrad respons.
• En ny baffelplåt i oljetråget ser till att hålla oljetrycket mer stabilt och sänker rotationsfriktionen, speciellt vid högprestandakörning.
Chassi
• Efter uppmätning av GT-R:s krängningscentrum vid kurvtagning och med beaktande av bussningarnas och däckens avböjning, har ingenjörerna på Nissan uppdaterat hjulupphängningen genom ny avstämning av dämparna, fjädrarna och krängningshämmarna för att sänka tyngdpunkten ytterligare.
• Nya kambultar har använts i upphängningen fram för att förbättra camberprecisionen och stabiliteten vid kurvtagning.
• Drivaxlarnas kraftöverföringskapacitet till hjulnavlagren har ökats för att förbättra tillförlitligheten i situationer med hög belastning, som vid körning på bana.
Kaross
• Stolpen och balken vid instrumentpanelen har förstärkts vilket resulterat i ökad karosstyvhet och bättre upphängningskontroll.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se