Nissan GT-R – imponerar stort under första provkörningen
Chefredaktör Daniel Frodin var nära att missa planet till Portugal där han i dag befinner sig för en första närkontakt med sprillans nya Nissan GT-R. Hade han missat planet hade han ångrat sig djupt, för denna provkörning går utanpå det mesta.
När undertecknad slog Daniel Frodin en signal var det svårt att få en syl i vädret. Det säger väl det mesta om provkörningen av nya Nissan GT-R? Hann inte mer än att fråga hur lycklig han var just vid tillfället förrän jag fick anteckna för brinnande livet för att hinna med i hans snabba snack. Då förstår du kanske att grabben där nere i Portugal var exalterad efter sin första bekantskap med bilen.
Denna första provkörning med Nissan GT-R ägde rum på klassiska Circuito do Estoril som ligger en bit norr om kustbyn med samma namn – Estoril. För dig som är geografiskt lagd kanske det säger mer om vi omnämner den lite större staden Cascais som ligger ett par stenkast västerut.
I dag var en dag som gjord för provkörning på bana, regnet hade precis torkat upp och asfalten inbjöd till hård körning. 18 grader och en del moln bjöds det på. De bilar som Nissan hade till sitt förfogande nere i Portugal var de första vänsterstyrda i Europa. De var så färska att de inte ens var inregistrerade och fick således inte köras på vanlig väg.
De första stödorden jag hinner plottra ner i mitt anteckningsblock är följande – ”otroligt lättkörd”, ”grymma bromsar”, ”makalöst grepp” samt ”långt tidigare gaspådrag ut ur kurva än vad man är vad vid”. Det säger väl allt? Då avslutar vi direktrapporten här…
Nej då, lite mer info ska du få så klart.
Daniel Frodin berättade över telefonen att Nissans nya sportvagn är riktigt lätt att bli kompis med. Även en oerfaren busbilskörare kan mer eller mindre sätta sig ner bakom ratten och känna att han eller hon har kontroll över bilen. Till och med på bana.
Bromsarna greppar riktigt bra och man kan stå på bromsen ganska sent in i kurvorna. Ut ur böjen kan man kliva på gasen tidigt, till och med tidigare än vad man är van vid från andra sportbilar som till exempel Porsche 911. Det kan man tacka fyrhjulsdriften – GT-R tillåter drivning på upp till 100 procent på bakhjulen och 50 procent på framhjulen – och det extremt välbalanserade chassit. Nissan GT-R har växellådan monterad över bakaxeln medan motorn är placerad fram – en teknik som kallas transaxel. Detta hjälper till att fördela bilens vikt så optimalt som möjligt. Ferrari använder denna teknik i sin Maranello, men även Volvo i 300-serien. GT-R är för övrigt världens första fyrhjulsdrivna transaxelbil med delad bakaxel.
Växellådan är sekventiell och rymmer sex växlar. Den är av dubbelkopplingstyp vilket medför snabba växlingar med bra accelerationstider som följd. Även om lådan inte är den snabbaste på marknaden så är den tillräckligt snabb för att tillfredställa de mest krävande GT-R-spekulanterna. I automatläget fungerar den utmärkt och bilen som helhet passar perfekt också för vardagligt bruk – även om bilen i stort andas mycket racing. Dock ska man inte vara fler än två i hushållet eftersom baksätet är löjligt litet, till och med mindre än i Porsche 911. Men vem bryr sig om det på en sådan här bil? Bagageutrymmet är däremot väl tilltaget för biltypen – inga problem att åka till mataffären för att fylla kyl och frys hemma.
När Nissan GT-R dyker upp i Sverige under första kvartalet 2009 kostar grundversionen 724 000 kronor. De två andra versionerna – Premium Edition och Black Edition – kostar 743 000 respektive 762 000 kronor. Daniel Frodin berättar att det inte finns någon annan bil just nu som ger så mycket valuta för pengarna. Ska man ha motsvarande bil från till exempel Porsche så får man ge minst det dubbla. Prestandamässigt är det nästan mest rättvist att jämföra den med Porsche 911 GT2 som är nästan tre gånger så dyr, men då ska man ha i åtanke att GT-R piskar den runt Nordslingan – 7 minuter och 29 sekunder jämfört med Porsches 7 minuter och 32 sekunder. Båda siffrorna är dock högst respektabla i sportbilsvärlden.
– För nästan trekvarts miljon får man en bil som ger en otrolig kick samtidigt som den är fullproppad med teknik och känsla, berättar en imponerad Daniel Frodin. Tilläggas bör att han i vanliga fall har en fallenhet för Porsches snabbare vagnar, men att han efter att ha kört GT-R är riktigt imponerad och ser bilen som en svår nöt att knäcka för konkurrenterna.
Prismässigt hamnar GT-R i samma klass som den enklaste 911, men den har inget att sätta emot, och Corvette (då även med lite hetare material under huven – Z06), men då får man gammal teknik i stället för som i GT-R som bjuder på det senaste. Vill man ha en best för ”små” pengar får man vända sig till Corvette ZR1, men japanernas vagn är klart mer sofistikerad och på så sätt värd sitt pris.
– Om Audi R8 var det häftigaste bilvärlden fick ta del av förra året så är årets läckerbit GT-R, hinner Daniel Frodin berätta innan han försvinner över en halvknackig telefonlinje.
Vi är väl beredda att hålla med honom. Ser man till prestandasiffrorna är det få andra bilar i år som kommer att kunna mäta sig med Nissans nykomling – 0-100 km/h går på snabba 3,5 sekunder och toppfarten ligger på 310 km/h. Detta med hjälp av en dubbelturbo-V6 på 3,8 liter som levererar 480 hästkrafter vid 6 400 r/min och 588 Newtonmeter mellan 3 200 och 5 500 r/min. Och då snackar vi inte ens om den hårresande GT-R V-Spec som kommer lite senare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se