Nissan Juke Nismo RS – om du inte vågar GT-R
Nissan satsar vidare på sitt Nismo-koncept. Efter vrålsnabba GT-R Nismo är det nu dags för mer sansade Juke Nismo RS. Med 218 hk och 280 Nm glänser den just nu i Genèves strålkastarljus.
Vid sidan om ansiktslyfta Nissan Juke på bilsalongen i Genève står Jukes hetare alter ego – Juke Nismo RS, även den innehållandes nyheterna som vanliga Juke bjuder på.
Jämfört med Juke Nismo som kom förra året har RS-versionen fått ytterligare 18 hästkrafter och 30 newtonmeter. Juke Nismo RS har alltså 218 hästkrafter och 280 newtonmeter att leka med.
Utöver mer kraft i den 1,6 liter stora DIG-T-turbomotorn har RS-versionen även fått större bromsar fram och bak, styvare chassi och – för den framhjulsdrivna versionen – en mekanisk diffbroms för att grepp inte ska gå förlorat.
Den fyrhjulsdrivna versionen har ingen diffbroms då den i stället har – utöver drivning på alla hjul – vridmomentstyrning och Xtronic-automatlåda. Dessutom plockas det bara ut 250 newtonmeter ur motorn i denna version.
Juke Nismo RS skiljer sig också rent visuellt, bland annat på vissa aerodynamiska detaljer, RS-emblem både interiört och exteriört, sportstolar och sportratt med detaljer i skinn, mocka och rött, samt mycket annat.
I sommar är det lansering av Nissan Juke Nismo RS. Några priser är ännu inte satta. Nissan Juke Nismo utan RS-tillägget kostar från 249000 kronor.
Är du ute efter en Nismo-Nissan är det kanske bilen för dig, om du nu inte vågar slå till på en GT-R Nismo som kostar betydligt mer och som också är något av det vassaste du kan köra (7,09 runt Ringen).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se