Nissan Micra uppdateras
Nissans småbil Micra, för närvarande inne på sin femte iteration, uppdateras milt.
Nuvarande Nissan Micra presenterades 2016 och rullade ut på vägarna runt om i Europa under våren 2017. 0,9- och 1,0-litersmotorerna, samt den dieseldrivna maskinen på 1,5 liter, försvann i början av 2019 när en ny, bensindriven 1,0-litersmotor på 100 och 117 hästkrafter tog vid (117-hästarsmaskinen saluförs inte i Sverige). De maskinella förändringarna berodde främst på att anpassa Micra till de nya, hårdare avgascertifieringar som började fasas in i Europa i september 2019.
När Nissan nu uppdaterad Micra än en gång går det inte att fastställa om det är en bil av modellår 2021 eller 2020 man ser på vägarna. De visuella förändringarna är nämligen minimala.
I stället handlar det främst om nya utrustningsnivåer som, enligt Nissan, ska ge köparna ”större möjligheter att identifiera och anpassa sin Micra efter sina personliga ideal”.
LÄS MER: Allt om Nissan Micra
En av nyheterna är därmed att den tidigare gästspelande utrustningsnivån N-Sport blir permanent. Enligt Nissan ger N-Sport Micra det sportiga premiumutseende som får huvuden att vrida sig när den passerar förbi på gatan. N-Sport betyder bland annat blanksvart plast i grillen, svarta backspegelkåpor, 17-tumshjul och strålkastare samt dimljus med full LED-ljusteknik.
Den andra nyheten är nya nivån N-Design som innebär att köparen i högre grad kan förändra utseendet, med bland annat nya 16-tumshjul som standard.
Utrustningsnivåerna Visia, Acenta, och Tekna finns kvar sedan tidigare. Instegsversionen Visia finns dock inte i Sverige i dag, och vad som händer med N-Connecta återstår att se.
TEST: Nissan Micra mot Ford Fiesta, Suzuki Swift och Volkswagen Polo
Vad gäller motorn, den på 1,0 liter och 100 hästkrafter, så säger Nissan att de nu har finslipat den för att tillmötesgå de ännu tuffare avgasregler som träder i kraft den 1 januari 2021. Förutom bättre bränsleekonomi och lägre utsläpp lovar Nissan också förbättrad vridmomentskurva som ska leda till färre växlingar samt mjukare och roligare körupplevelse. Mycket mer än så säger inte den japanska biltillverkaren. I dag ger 100-hästarsmaskinen 160 newtonmeter och gör 0-100 km/h på 10,9 sekunder med manuell låda och på 13,0 sekunder om bilen är utrustad med den steglösa CVT-lådan Xtronic.
Nissan Micra i Sverige
I nuläget är Micra Nissans sjätte mest sålda modell i Sverige. Qashqai är etta, Leaf tvåa, Juke trea, X-Trail fyra och NV femma. GT-R är hack i häl på Micra, bara fyra exemplar bakom.
Så här har Nissans Micra-försäljning i Sverige sett ut senaste åren:
2020: 13 (två månader återstår)
2019: 144
2018: 309
2017: 400
2016: 632
2015: 956
2014: 763
Micra har tappat kraftigt i Sverige på senare år, utan att egentligen vara i topp. Bästa året de sju senaste åren var 2015 då 956 exemplar av modellen såldes, samma år då konkurrenterna Skoda Fabia (5 114 st), Toyota Yaris (4 795 st), Volkswagen Polo (4 585 st) och Renault Clio (4 170 st), bara för att nämna några, utklassade Micra som var landets 89:e mest populära bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se