Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080226-navara-krocktest
080226-navara-krocktest
080226-navara-krocktest
080226-navara-krocktest

Nissan Navara katastrof i Euro NCAP

För första gången har Euro NCAP testat pickup-bilar och Nissan Navara har nu visat sig från sin vekaste sida. Bilen mäktade endast med en överstruken stjärna i krockbetyg.

Pickuper blir allt mer populära, inte minst som familjebilar. Därför hade Teknikens Värld i höstas ett större test av pickuper och då visade sig Toyota Hilux vara direkt farlig vid en eventuell undanmanöver. I vårt älgtest var vi på väg att slå runt med bilen. Toyota tog allvarligt på detta och har genomfört en rad åtgärder för att bilen ska bete sig säkrare på vägen.

Nu är det i stället en annan pickup som visar upp en livsfarlig sida, denna gång är det Nissan Navara som i Euro NCAP:s krocktester endast fick en stjärna i vuxenskyddet – till råga på allt en överstruken stjärna.

I vuxenskyddet fick bilen totalt 18 poäng, väldigt lågt. Dessa poäng är fördelade enligt följande:

Frontkollisionsskydd: 1 poäng

Sidokollisionsskydd: 16 poäng

Bältespåminnare: 1 poäng

I barnskyddet fick bilen 32 poäng vilket ger stjärnbetyget 3. Fotgängarskyddet är medelmåttigt med två av maximalt fyra stjärnor.

Vad var det då som gick fel med Navara i frontkollisionen? Bilens kupéutrymme är inte tillräckligt kraftigt för att stå emot kollisionens krafter. Bilens krockbur och krockupptagningszoner stod inte emot kollisionen och risken för skador på nedre delen av förarens/passagerarens ben var stor. Dessutom trycktes pedalstället bakåt med 20 centimeter vilket höjer risken för skador mot förarens nedre del av benen ännu mer. Instrumentbrädan utgjorde också en stor risk för skador på förarens och passagerarens knä och lårben. På grund av det svaga kupéutrymmet utgjordes också en stor risk för skador över brösten. Andra livshotande skador uppkom också på grund av att passagerarens nacke knäcktes bakåt onaturligt mycket. Bältessträckarna och krockkuddarna hade en försenad utlösning vilket tydligt syntes i form av allvarliga skador på krocktestdockornas huvud. Eftersom Nissan Navara inte motsvarade Euro NCAP:s miniminivåer vid frontkollisioner tilldelades endast en stjärna. Stjärnan är dessutom överstruken på grund av den stora risk för livshotande skador på förarens huvud och passagerarens nacke.

Nissan har redan presenterat en lösning för de för sent utlösande krockkuddarna. Denna lösning ska redan sitta i nytillverkade bilar samtidigt som företaget kontaktar Navara-ägare för att gratis uppgradera programvaran till krockkuddarna. Inom en snar framtid ska Euro NCAP åter testa Nissan Navara med uppgraderingarna implementerade.

Sju andra bilar krocktestades samtidigt som Nissan Navara. Den enda som utmärkte sig med fem stjärnor var nya Citroën C5, vars resultat tyvärr hamnar i skymundan tack vare Navaras chockresultat.

Senaste krocktestresultaten från Euro NCAP:

Kolumnerna står för bilmodell – vuxenskydd – barnskydd – fotgängarskydd. Klicka på respektive bilmodell för att läsa mer om krocktestet på Euro NCAP:s hemsida.

Pickuper

Isuzu D-MAX/Rodeo – 2 – 2 – 1

Mitsubishi L200 – 4 – 3 – 1

Nissan Navara – 1 – 3 – 2

Småbilar

Suzuki Splash – 4 – 3 – 3

Familjebilar (stor mellanklass)

Citroën C5 – 5 – 4 – 2

MPV små

Renault Kangoo – 4 – 4 – 2

SUV små

BMW X3 – 4 – 4 – 1

Daihatsu Terios – 4 – 3 – 3