Foto: Nissan

Nissan Navara slutar säljas i Europa

När Nissan stänger ned sin fabrik i Barcelona i slutet på året innebär det också slutet för försäljningen av den tidigare så populära pickupen Navara i Europa.

Är de stora, fossildrivna pickupernas tid förbi i Europa? Mercedes X-klass fick bara leva i tre år innan den lades ned, Renault Alaskan var inte mycket mer lyckad den heller och Ford verkar numera satsa mer på eldrivna versioner i stället.

Nu meddelar dessutom Nissan att man lägger ned sin fabrik i spanska Barcelona vid årets slut. I fabriken producerades både Renault Alaskan och Mercedes X-klass, utöver Navara. I början på nästa år kommer även försäljningen av Nissan Navara att upphöra i Europa.

– Försäljningen av Navara för europeiska marknaden kommer avbrytas under 2022. Detta reflekterar det nedåtgående pickup-segmentet i Europa och bytet som många konsumenter gör från pickuper till moderna och effektiva skåpbilar, skriver Nissan i ett pressmeddelande.

Nissan Navara under Teknikens Världs stora pickuptest hösten 2016 som du kan ta del av om du klickar på bilden. Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

Företaget har avstått från möjligheten att importera Navara från fabriken i Thailand och detta innebär slutet för en ikon. När den andra generationen lanserades 2005 spelade den en stor roll i segmentets transformering från trånga och nischade arbetshästar till femsitsiga dubbelhyttsmodeller som även kunde tilltala hela familjer – tack vare bekvämligheter som navigation, läderklädsel och klimatanläggning.

Den nuvarande generationen lanserades 2014, men trots samarbete med både Renault och Mercedes har inget av märkena lyckats få i gång några vidare försäljningssiffror. Det är i stället Toyota och Ford som är de enda tillverkarna som lyckas sälja pickuper i betydande antal. Något Volkswagen hoppas kunna utnyttja när man under nästa år planerar att återlansera Amarok – som denna gång är byggd på en Ford Ranger.