Nissan Navara uppdateras
Nissans uppdaterar sin populära pickup Navara och kallar den för ”tuffare, smartare och mer effektiv”.
Dagens Nissan Navara, generation D231, presenterades under 2015 och kom ut till försäljning i början av 2016. Denna fjärde generation, eller tolfte beroende på hur man räknar, visade redan från början hur en slipsten ska dras, bland annat genom att komma tvåa i vårt stora test av pickuper hösten 2016. Men sedan dess har konkurrensen hårdnat – en av klassens mest namnkunniga, Mitsubishi L200, har uppdaterats och Ford Ranger har gjort detsamma. Lägg dessutom till att det finns några nykomlingar i segmentet, exempelvis Mercedes X-klass och Mitsubishi L200-baserade Fiat Fullback.
I och med den tuffare konkurrensen har Nissan nu bestämt sig för att vässa Navara inför modellår 2020. Den japanska biltillverkaren menar att de har gjort pickupen tuffare, starkare och effektivare. De beskriver den också som snyggare, men det vet vi inget om då vi inte ser några direkta skillnader utseendemässigt. Det enda vi noterar är att knapparna runt infotainmentskärmen har möblerats om en aning.
Under skinnet har det däremot hänt en hel del grejer. En av de stora förändringarna är att King Cab-versionen, det vill säga enkelhytten, har fått samma bakvagnsupphängning med skruvfjädring som Double Cab, det vill säga dubbelhytten. Tidigare hade King Cab bladfjädrar. Nissan har dessutom passat på att förstärka skruvfjädringskonstruktionen vilket tillåter utökad nyttolast med över 100 kilo. Köregenskaperna och komforten sägs också gynnas av fjädringsuppdateringen.
Bromsarna har uppgraderats och fram mäter de numera 320 millimeter i diameter, i stället för 296 millimeter.
För den som tänker dra släp med Navara kan det vara intressant av känna till Intelligent Trailer Sway Assist, en teknik som sägs hjälpa till att öka stabiliteten på ekipaget.
Den 2,3 liter stora dieselmotorn finns precis som tidigare med 163 och 190 hästkrafter. Nytt är att den svagare varianten har fått dubbelturboteknik precis som den starkare haft sedan introduktionen. Steget från enkel- till dubbelturbo har gett 22 extra newtonmeter och maxvridet landar numera på 425 newtonmeter. 190-hästarsmaskinen ligger kvar orörd på 450 newtonmeter.
Med hjälp av högre bränsleinsprutningstryck, förbättrat kyl- och avgassystem har utsläppsnivåerna kunnat sänkas och motorn överensstämmer med Euro 6d TEMP-klassificeringen, något som är ett måste i dag för att få sälja nya/uppdaterade bilar.
Nissan säger att både den manuella lådan och automatlådan har förbättrats, likaså infotainmentsystemet med NissanConnect som erbjuder en rad olika funktioner samt kompabilitet med både Android Auto och Apple Carplay.
Uppdaterade Navara finns redan till försäljning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se