Nissan Qashqai ansiktslyft
Inför år 2010 har Nissan stuvat om rejält i fronten på storsäljaren Qashqai. Under skalet händer det inte lika mycket, bortsett från en ny 1,5-litersdiesel som hämtas från Renault.
Det knepiga namnet till trots har omkring 500 000 köpare i tagit Nissan Qashqai till sina hjärtan sedan lanseringen för snart tre år sedan. Det gör Qashqai till en av Nissans riktiga storsäljare och försäljningsmålen för modellen har passerats för länge sedan. Nu är det tänkt att det ska bli lite extra skjuts i försäljningshallarna. År 2010 står för dörren och det innebär bland annat att Qashqai genomgår ett ansiktslyft som kommer till Europa under våren.
Tydligast är lyftet, logiskt nog, i Qashqais ansikte. Fronten är relativt kraftigt omstöpt med målsättningen att skapa ett mer personbilslikt utseende. Fronten inte bara ser lägre och slankare ut, den är det också. Totalt har Nissan lyckats sänka Cw-värdet från 0,34 till 0,33. Baktill har inte mycket mer hänt än att lamporna har fått nytt arrangemang med LED-insatser.
Interiört utlovar Nissan nya material och genomgående högre kvalitet. De säger sig ha sänkt både buller- och ljudnivån bland annat genom mer isolering i torpedväggen mellan motorrum och kupé. En ny ”akustisk” vindruta ska också bidra till att sänka bullret i kupén. Därutöver har instrumentklustret bytts mot ett nytt och en ny LCD-skärm har tillkommit. Nissan-teknikerna har även skruvat lite försiktigt på fjädringen för att ge bilen en mer komfortabel men ändå kvickare gång.
Nissan har inte gjort något åt motorerna utan har lämnat dessa oberörda. Däremot plockar de en 1,5-liters turbodiesel från Renault och sätter den i Qashqai som därmed får tilläggsnamnet Visia Pure Drive. I Pure Drive-utförande ska Qashqai inte släppa ut mer än 129 gram koldioxid per kilometer, till stor del tack vare viktbesparingar, aerodynamiska fälgar och lättrullande däck. Sist men inte minst blir antisladdsystem standard på alla Qashqai på alla marknader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se