Nissan satsar på sportiga bränsleceller
Nissan tänker inte spara på krutet när det blir dags för lanseringen av företagets bränslecellsteknik. Den första bränslecellsbilen från Nissan blir en exklusiv sportmodell, mest för att Nissan ska kunna sätta ett högt pris.
Vem vet, kanske fick Nissan mersmak när de för några veckor sedan körde sitt bränslecellskoncept X-Trail FCV runt Nürburgring. Men kanske var det inte ens det något ”plojartade” rekordförsök det utfästes för att vara. Kanske var det i stället Nissans första test på hur tekniken står sig vid maxbelastning. Hursomhelst meddelar Nissan nu att deras första bränslecellsbil som når ut till kunderna kommer att bli en sportbil. Den enkla förklaringen till det beslutet är att de måste kunna ta ut ett högt pris för bilen, på grund av de skyhöga utvecklingskostnaderna. Izuho Hirano, chef för Nissans forskning kring bränsleceller, säger till brittiska Autocar att en bil med bränslecellsteknik måste ha något mer att erbjuda än bara den avancerade tekniken om det ska vara möjligt att sätta en prislapp på omkring 600 000 kronor. Då går det inte att sälja den som en liten tvåsitsig stadsbil.
Det höga priset, som kommer utav Nissans stora utvecklingskostnader för tekniken, gör att Nissan tänker sig sin en framtida produktionsmodell som en högpresterande sportbil eller en exklusiv lyxsedan, då under Infiniti-märket. Ett tredje alternativ är både och, det vill säga en sportbil med Infinitis logga och namn på sig. Izuho Hirano säger också till Autocar att det slutgiltiga beslutet att bygga bilen eller inte kommer att fattas tidigt nästa år, vilket är nödvändigt om den sedan tidigare aviserade debuten ska kunna göras 2014. Trots att Nissans bränsleceller verkar dröja ett bra tag är Nissan en av de tillverkare som ligger ganska långt fram i sitt arbete. Nyligen kom beskedet man nått ett genombrott och lyckats fördubbla effektiviteten i systemet. Nissan står dock inte helt ensamma i sin forskning kring bränsleceller. I ett japanskt samarbete ingår Nissan, Honda och Toyota och deras mål är att ha både bilar och infrastruktur färdig i Japan år 2015.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se