Nissan ska satsa mer på el – elsuv och hybrider ingår i planerna
I dag är det rätt tunt på elektrifierade modeller från Nissan men inom några år siktar märket på att situationen ska se helt annorlunda ut.
Nissan Leaf var något av en pionjär när den presenterades 2010 och har med åren gått och blivit världens mest såld elbil. I höstas presenterades dagens andra generation (läs vår provkörning här).
Men bortsett från Leaf har Nissan legat rätt lågt vad gäller elektrifiering. I exempelvis Sverige består Nissan elektrifierade flotta "bara" av Leaf och elminibussen E-NV200.
Nu ska det bli ändring på det. Förutom att en helt ny renodlad elsuv, baserad på konceptbilen IMx, siktar den japanska tillverkaren på att inom några år ha en hel serie hybridmodeller ute på marknaden. Det ryktas både om mild- och ladd- och ”vanliga” hybrider.
– Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen tittar just nu på vilken teknik som passar bäst för koncernens hybridprogram, säger Nissans produktplaneringschef Warwick Daily till Autocar.
Vilka Nissan-modeller som kan komma att bli hybrider avslöjas dock inte.
Oavsett så siktar Nissan på att 35 procent av bilarna man säljer i Europa år 2025 ska vara elektrifierade på något sätt. Redan år 2020 ska 20 procent av försäljningen bestå av laddhybrider.
När den nya elsuven kan tänkas dyka upp är oklart. Konceptbilen den kommer att baseras på, IMx Concept, visades på Tokyo-salongen förra året och ryktades då ge ett smakprov på kommande Qashais nya former. En ny Qashqai tros dyka upp innan innevarande årtionde är över.
IMx var när den visades upp på Tokyo-salongen utrustad med två elmotorer – en för drivning av framhjulen, en för drivning av bakhjulen. Totalt levererad motorerna en effekt på 435 hästkrafter samt ett maximalt vridmoment på 700 newtonmeter. Batteriet, av okänd storlek, skulle klara 60 mils körning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se