Nissan Z Proto presenterad – 370Z-efterträdaren
Avlösaren till Nissan 370Z är här i prototyp-utförande. Z Proto uppvisar flera element som ska föra tankarna till äldre Z-generationer, exempelvis karossfärg och lång huv. Under huven sitter en V6:a med dubbelturboteknik som är kopplad till en manuell växellåda.
I vinter är det tolv år sedan Nissan 370Z gick ut till försäljningen i Japan, där modellen heter Fairlady Z. Till Europa kom den under våren 2009. 370Z är vad man därmed kallar för en väldigt gammal modell, åtminstone om man jämför med genomsnittlig livslängd för dagens bilmodeller. Föregångaren 350Z fick bara sju år i livet.
En efterträdare till 370Z har varit en snackis under många år, men det är först i dag som Nissan på allvar tar bladet från munnen i och med att de visar upp efterträdaren i form av Z Proto.
Som namnet avslöjar handlar det om en prototyp, men det är inte mycket som inte ser produktionsmässigt ut. Vi kan alltså vänta oss att den riktiga efterträdaren är mycket lik den gula bil vi ser här.
På tal om valet av kulör, den gula nyansen ska påminna om en motsvarande som fanns till första generationen Z-bil kallad S30, det vill säga 240Z (då under varumärket Datsun) som kom 1969. Färgen kom igen under 1990-talet, då på 300ZX som har generationsbeteckningen Z32.
Formerna är fortsatt klassiska med lång huv och kupéutrymme placerat långt bak. Den sluttande baken avslutas med ett bakljusparti som tydligt knyter an till hur 300ZX (framför allt generation Z32, men även en gnutta Z31) såg ut i samma ände.
Mer modernt hos Z Proto är sidokjolarna, i frontspoilern och bakpartiets nedre region. Dessa detaljer är utförda i kolfiber.
Trots att det handlar om en prototyp har Nissan hejdat sig vad gäller hjulstorlek. 19 tum mäter de runt om. Sulorna fram är 255 millimeter breda, bak 285 millimeter.
Nissan Z Proto är större än 370Z. Med 438,2 centimeter på längden är den drygt 13 centimeter längre. Den är även knappa decimetern längre än 300ZX och samtidigt betydligt längre än första generationens Z-bil, 240Z, som var 414 centimeter lång.
På bredden är den 185 centimeter och på höjden 131 centimeter, nästan identiskt med motsvarande mått hos 370Z.
Insidan är modernt utformad med digitalt mätarhus som är 12,3 tum mätt över diagonalen. Som sig bör är varvräknaren störst och placerad i mitten, även om det sannolikt går att ändra i och med att det är digitalt utfört.
Ytterligare en skärm finns på mittkonsolen, och till skillnad mot den lilla skärm som finns i 370Z är denna tryckkänslig. De tre analoga mätarna ovanpå instrumentbrädan från 350Z och 370Z finns kvar.
Under huven sitter en dubbelturbo-V6-motor som är sammankopplad med en sexväxlad manuell låda. Bakhjulen är, som sig bör, de drivande. Nissan uppger inga effektsiffror, men räkna med en bra bit över de 331 hästkrafter som 370Z dragits med, sannolikt också snäppet över 370Z Nismo med sina 344 hästkrafter. På så vis skulle Nissan bräda japanska konkurrenten Toyota GR Supra
som har 340 hästkrafter.
https://youtu.be/qKXtsW33Ij0Produktionsklara versionen av Z Proto ska presenteras och lanseras som årsmodell 2022 under nästa år. Några priser finns så klart inte i dagsläget, men vi tippar att Nissan vill lägga sig under priset för ovan nämnda japanska konkurrent. Klart är att den blir betydligt billigare än storebror
GT-R som i dag kostar från 998 000 kronor.
Inget Europa för nya Z-bilen
Nissan har i efterhand meddelat att produktionsversionen av Z Proto inte kommer till Europa. Anledningen sägs vara en krympande europeisk marknad för sportbilar samtidigt som nya utsläppsregler ställer till det. Nissan har därför inte kunnat hitta några affärsmässiga skäl till att låta 370Z få en efterträdare på vår kontinent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se