Nu är det klubbat – Stockholm får miljözoner
En politisk majoritet valde att klubba igenom huvudstadens första miljözon under gårdagskvällen, precis som Stockholms trafikborgarråd Danien Helldén förutspådde.
Många trodde att ett beslut om miljözoner i Stockholm skulle komma tidigare i år men oppositionen lyckades senarelägga beslutet via en så kallad minoritetsåterremiss.
Men när frågan kom upp i Stockholms kommunfullmäktige kvällen den 2 september så kunde inget hindra den styrande koalitionen från att driva igenom miljözonerna.
Precis som trafikborgarrådet Daniel Helldén hade förutspått:
Fakta
Euroklass 6, då kan du köra i hela Stockholms innerstad.
Euroklass 5 (och diesel), förbjuden på Hornsgatan från juli 2022.
Har du äldre klassificering får du inte köra på Hornsgatan från och med januari 2020.
– Vi röstade om miljözonerna redan i juni och då blev det en minoritetsremiss. Men det kan det bara bli en gång och då det finns en majoritet i fullmäktige så kommer det den 2 september att tas beslut. Vi har miljözoner på Hornsgatan i Stockholm från och med den 1 februari.
LÄS MER: Stockholms miljözoner kan vara överflödiga
Beslutet som togs i går kritiseras starkt av bland andra M Sverige (tidigare Motormännen).
– Trafikborgarrådet Daniel Helldén valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på riksförbundet M Sverige, och fortsätter:
– Antalet elbilar och laddhybrider ökar men utan dieselbilar har vi inte en chans att ens komma i närheten av klimatmålet. Men på grund av hotet om miljözoner, har dieselbilen fått oförtjänt dåligt rykte vilket har gjort att försäljningen har gått ner. I stället har försäljningen av bensinbilar ökat, vilket är ett betydligt sämre alternativ för miljön.
LÄS MER: Luften i Stockholm den bästa på 50 år
Hon hänvisar till Stockholms stads egen rapport (som Daniel Helldén enligt vissa kritiker försökte hålla undangömd) som visade att utsläppen av kväveoxider skulle halveras och hamna under gällande gränsvärde – om den tunga trafiken följde reglerna. Rapporten visade också att luftkvaliteten i Stockholm blir allt bättre och ligger under EU:s gränsvärden och att miljözoner för personbilar därför skulle sakna betydelse.
LÄS MER: Fi anser att Stockholm kan bli föredöme som bilfri stad
Miljözonen på Hornsgatan är den första i sitt slag i Sverige och kommer kanske vara aktiv redan före den 1 februari, som Daniel Helldén nämnt – planen är att den ska träda i kraft redan 15 januari.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se