Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nu är det lika billigt att köra på E85 som på bensin

Vid årsskiftet togs skatten på etanolbränslet E85 bort vilket innebär ett lägre literpris vid pumpen. Därmed har det nästan blivit lönsamt att köra bilen på E85. Lönsamt för klimatet är det dock alltid.

Inblandning av etanol i bensinen påbörjades i Sverige redan under 1920-talet när så kallad bentyl fanns (75 procent etanol och 25 procent bensin). Under 1950-talet försvann etanolen för att sedan komma tillbaka under 1980-talet när en fabrik i Lidköping förvandlade svenskt spannmål till etanol som sedan blandades in i bensinen. En fyraprocentig andel gav oss E4-bränslet (4 procent etanol och 96 procent bensin). Först på 1990-talet steg etanolinblandningen och vårt avlånga land såg E85-bränslet (85 procent etanol och 15 procent bensin) för första gången.

E85 i Sverige tog fart – och rasade

Men det var först 2005 som E85-bränslet på allvar bredde ut sig i Sverige, detta tack vare den så kallade pumplagen, Lag (2005:1248), som uttryckte en skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel vid stationer som sålde bensin och diesel över en viss volym. Det syntes genast i försäljningsstatistiken, speciellt då antalet så kallade flexifuel-bilar, det vill säga bilar som kan köras på antingen bensin eller E85, raskt ökade i och med Saab BioPower och sedermera även Volvo FlexiFuel, Ford FlexiFuel, Volkswagen Multifuel, Peugeot BioFlex och så vidare.

E85-försäljningen gick från i princip noll 2004 till knappt 20 000 kubikmeter 2005. Tre år senare, 2008, var försäljningen uppe i drygt 207 000 kubikmeter. Toppåret var 2011 med drygt 220 000 kubikmeter.

Men sedan dess har E85-försäljningen rasat i och med att bränslet blev dyrare, mycket tack vare skattehöjningar. I fjol, 2017, såldes endast knappt 32 000 kubikmeter E85.

Anledningen till att få etanolbilsägare kör med E85 i tanken är alltså ekonomisk. Eftersom E85 (och E75 som det egentligen är under vintermånaderna eftersom bensinandelen då ökar till 25 procent) har lägre energiinnehåll än bensin krävs det mer E85-bränsle per mil än om samma bil körs på bensin. Tidigare brukade man räkna med 30-35 procent högre förbrukning med etanol i tanken. Milkostnaden blev således högre än med bensin i tanken.

E85 blev skattefritt vid årsskiftet

Dock tog regeringen bort skatten på E85 och biodiesel vid senaste årsskiftet. Därmed sjönk priset på E85 den 1 januari 2018. Det innebär att det numera är billigare att köra på E85 än tidigare, samtidigt som det har blivit dyrare att köra på bensin i och med att skatten på bensin höjdes vid nämnda datum.

Men har det plötsligt blivit billigare att köra på E85 än på bensin? Nej, inte riktigt. Det går mer eller mindre på ett ut. Däremot gör man miljön en tjänst i och med att svensk etanol står för en betydligt lägre koldioxidbelastning än bensin.

Så mycket kostar det att köra på E85 och bensin

Vi har tagit fram några exempel som visar att det är lika dyrt (eller billigt, beroende på hur man ser på det) att köra på E85 som att köra på bensin, eller bara aningen dyrare. I våra exempel har vi tagit två äldre etanolbilar som var vanliga förr och som fortfarande rullar på vägarna i hyfsad omfattning, samt en helt ny etanolmodell som är en av få som fortfarande saluförs. Noterbart är att dagens bensinmotorer har blivit betydligt effektivare än de som fanns för omkring tio år sedan, även bensinmotorer som optimerats för att kunna hantera E85-bränslet.

Vi har räknat på respektive bils officiella förbrukningssiffror vid blandad körning, för båda bränsletyperna, enligt den europeiska körcykeln samt dagsaktuella literpriser för E85 (10,95 kr) och 95-oktanig bensin (14,86 kr).

Volvo V70 2,0F 2008

Milkostnad vid körning på bensin (0,86 l/mil)

12,78 kronor per mil.

Milkostnad vid körning på E85 (1,20 l/mil)

13,14 kronor per mil.

Fördel

Bensin med 0,36 kronor per mil.

Ford Focus 1,8 FlexiFuel 2006

Milkostnad vid körning på bensin (0,70 l/mil)

10,40 kronor per mil.

Milkostnad vid körning på E85 (1,05 l/mil)

11,50 kronor per mil.

Fördel

Bensin med 1,10 kronor per mil.

Volkswagen Golf Sportscombi 1,4 TSI Multifuel 2018

Milkostnad vid körning på bensin (0,53 l/mil)

7,88 kronor per mil.

Milkostnad vid körning på E85 (0,72 l/mil)

7,88 kronor per mil.

Fördel

Ingen vinnare i och med skillnad på 0,00 kronor.

Ovanstående uträkningar visar att du numera har en chans att göra miljön en tjänst utan att behöva gräva hål i plånboken.