Nu blir det fartkameror i svenska tunnlar
Just nu monteras det upp fartkameror i tunnlar i Stockholm och Göteborg. Senare i sommar tas de i drift.
Antalet fartkameror, eller trafiksäkerhetskameror som de egentligen benämns, i Sverige fortsätter att öka och nu ska även svenska tunnlar få ta del av de hastighetssänkande fotoapparaterna.
Mellan den 11 och 15 juni monteras fartkameror upp i Norra länken och Södra länken i Stockholm samt i Gnistängstunneln och Lundbytunneln i Göteborg. Kamerorna, som är specialanpassade för att tåla den tuffa miljön i tunnlarna, tas i drift senare under sommaren 2018.
– Trafiksäkerhetskamerorna sätts upp i de vägtunnlar som har störst olycksrisk. Utomlands används de för att mäta medelhastighet i vägtunnlar, inte hastighet vid enskild kamera, som vi gör, säger Eva Lundberg som är nationell samordnare vid Trafikverket.
LÄS MER: Historien om den svenska fartkameran
Trafikverket skriver att uppgiften för fartkamerorna i tunnlarna inte är att bötfälla fortkörare, utan att få trafikanterna att hålla hastighetsgränsen och rädda liv.
Vid ingången till varje tunnel sätts vägmärken upp; hastighetsskylt, kameraskylt och tilläggstavla som talar om hur lång sträckan är som har trafiksäkerhetskameror.
Tunnlarna har i dag en hastighetsbegränsning på 70 km/h. Medelhastigheten ligger betydligt högre än så, nämligen 83 km/h.
LÄS MER: Här placeras 250 nya fartkameror
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se