Nu byggs Sveriges första bro i plast
Trafikverket bygger Sveriges första vägbro i plast. Ska gå över järnväg i Östergötland.
Den nya bron kommer att byggas vid en järnvägsövergång i Linghem, Östergötland, för att ersätta den nu uttjänta stålbalksbron. Den nya bron som ska byggas i en slags plast blir den första i sitt slag avsedd för tung trafik i Sverige.
– Det blir Sveriges första vägbro som byggs helt i fiberkomposit, även de bärande delarna, säger Per Hansson, brospecialist på Trafikverket.
Kompositmaterialet består av plast som armeras med kolfiber och glasfiber. Konstruktionen är visserligen dyrare än konventionella brokonstruktioner, men byggnationen går betydligt snabbare vilket är en stor fördel då trafikstörningarna minskas samtidigt som arbetskostnaden blir lägre.
Den aktuella bron som ska bytas ut är 23 meter lång och sju meter bred och den kommer att fraktas färdigtillverkad till byggplatsen. Ytterligare fördelar med att använda sig av denna byggmetod är att materialet har högre hållfasthet och kräver avsevärt mindre underhåll än konventionella stålbroar.
Trafikverket har som mål att den nya bron ska kunna tas i trafik nästa år. Även i Göteborg ska det byggas en kompositbro, denna är dock avsedd för cykel- och gångtrafikanter och kommer att gå över Rosenlundskanalen mellan Feskekörka och Kaponjärgatan och kommer att bli cirka 45 meter lång.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se