Nu har Brabus trimmat nya Smart
Nu är Brabus-prestandaversionerna av senaste Smart Fortwo, Fortwo Cabrio och Forfour här. 21 procent mer effekt rör det sig om.
En effektstegring om 21 procent ger många extra hästkrafter när det handlar om en 500-hästarsbil. Multiplicera 500 med 1,21 och vi ser att det rör sig om en 605-hästarsbil. Nu snackar vi dock inte riktigt så många pållar eftersom det är lilleputtbilen Smart det handlar om. När Brabus nu har behandlat färdig nya Smart Fortwo och Forfour samt nya Fortwo Cabrio är det en effektstegring från 90 till 109 hästkrafter som gäller – detta i en den lilla 0,9-liters turbomaskinen med tre cylindrar, som för övrigt är sammankopplad med en sexväxlad dubbelkopplingslåda.
Tillsammans med 170 newtonmeter (en ökning om 35 Nm) räcker det till att skjuta iväg Fortwo och Fortwo Cabrio från noll till 100 km/h på 9,5 sekunder (1,8 sekunder snabbare än standardbilen) medan den lite större Forfour behöver ytterligare en sekunder på sig, alltså 10,5 sekunder (1,4 sekunder snabbare än standardbilen).
Toppfarten ligger på 165 km/h för de båda förstnämnda (155 km/h är standard) medan den sistnämnda kan stoltsera med 180 km/h (165 km/h är standard).
Hela Smart-paletten har Brabus-behandlats. Snart ska de alla även bli elektriska.
Brabus har även satt tänderna i chassit, bland annat har bilarna fått sportfjädring. Dessutom har antisladdsystemet kalibrerats om och både styrningen och växlingsschemat optimerats. För att göra Smart Brabus modeller extra snabba vid rödljusen har bilarna fått ”racestart”, en form av launch control som betydligt starkare sportbilar brukar ha.
Priserna för dessa Brabus-optimerade Smart-vidunder börjar på 19 710 euro och fortsätter upp till 25 970 euro. I svenska riksdaler blir det från 187 100 till 246 500 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se