Nu kan det vara slut med familjebilar från Renault
Många har tyckt om Renaults familjebilar Espace och Scenic. Men nu kan dessa modeller skrotas till förmån för fler suvar i modellprogrammet. Även sedanen Talisman ligger illa till.
Lägre kostnader och ett mera modernt modellprogram som speglar efterfrågan. Det är enligt Renaults ledning anledningarna till att flera bilmodeller plockas bort. Enligt branschtidningen Automotive News är inte det slutliga beslutet taget men allt tyder på att Renault lämnar familjebilssegmenten för att i stället bygga fler suvar.
Den mindre familjebilen Scenic, den lite större Espace (bilden ovan) samt sedanen Talisman är de modeller som direkt plockas bort. Renault har totalt mellan 45 och 50 olika bilmodeller med Dacia, Renault Samsung, Lada och Alpine inräknat. Senast Renault såg över sitt modellprogram var 2009.
Den franska konkurrenten PSA gjorde en liknande översyn för sex år sedan då de gick från 45 till 26 olika modeller.
Renault har sålt totalt cirka 1,3 miljoner Espace sedan lanseringen 1984. Femte generationen presenterades 2015 och fick mycket beröm för bland annat sin snabba styrning. Men det ser inte ut att bli någon sjätte generation.
Om Espace och Scenic får lämna produktionsbandet talar allt för att en ny Kadjar tar över. Kadjar väntas komma som fem- eller sjusitsig i nästa då utökade generation.
I dag byggs Espace, Scenic och Talisman i Doui i norra Frankrike där Renault-Nissan nu förbereder för att bygga fler elbilar.
Renault sålde endast lite drygt 77 000 Scenic förra året. Talisman föll 20 procent till knappt 16 000 bilar och Escpace tappade 20 procent till knappt 10 000 bilar.
LÄS MER: Så bra är Renaults elbil
Just nu genomlider Renault coronautbrottet med kraftiga förluster att vänta för 2020. Renault gick in i 2020 med förlustsiffror efter kalabaliken runt den tidigare vd:n Carlos Ghosns plötsliga fall. Seats förre vd Luca de Meo har tagit över som vd för Renault och är den som nu ska försöka rädda situationen.
Samtidigt som Renault ser över hela sitt modellprogram, tillverkning och strategi sker samma sak hos partnern Nissan. För Nissan handlar det delvis om på vilket sätt märket ska vara kvar i Europa och hur stor del av tillverkningen som ska ske här respektive hemma i Japan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se