Nu lanseras Volkswagen e-Up och e-Golf
Det har talats om dem länge och nu är de äntligen färdiga för lansering – de eldrivna versionerna av Volkswagen Up och Golf. Premiären sker i Frankfurt och de första bilarna kommer snart till Sverige.
Volkswagen har utvecklat och testat eldrivna varianter av Golf sedan lång tid tillbaka men någon serieproduktion har det aldrig varit tal om, förrän nu. Volkswagen meddelar nu att man kommer att premiärvisa den helt färdigutvecklade, helt serieproduktionsmässiga e-Golf på Frankfurtsalongen nästa vecka och den får sällskap av e-Up.
e-Golf ser ut som vilken annan Golf som helst, så när som på den aningen omstukade frontspoilern. I stället för en förbränningsmotor drivs framhjulen av en 115 hästkrafter och 270 newtonmeter stark elmotor. 0-100 km/h går på 10,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 140 km/h. Litiumjonbatterierna har en kapacitet på 24,2 kWh och finns under bagagerumsgolvet. e-Golf rymmer därför 35 liter mindre bagage än vanliga femdörrars Golf. Maximal räckvidd är 190 kilometer.
e-Golf blir dock omsprungen av e-Up som kommer ut på marknaden snabbare. Medan e-Golf dröjer till sommaren 2014 ska det gå att beställa e-Up i Sverige redan vid månadsskiftet september/oktober och lanseringen sker i november. Eftersom e-Up har ett något mindre batteri än e-Golf, med en kapacitet på 18,7 kWh, är räckvidden bara 160 kilometer. 82-hästarsmotorn förmår e-Up att accelerera från 0 till 100 km/h på 12,4 sekunder och nå en toppfart av 130 km/h.
De svenska priserna för e-Golf och e-Up är ännu inte fastställda.
I samband med lanseringen av de två elbilarna inleder Volkswagen ett samarbete med vindkraftsbolaget O2. Tanken är att kunder som köper e-Golf eller e-Up samtidigt ska kunna teckna ett elavtal kring andelar i vindkraft, så kallade vindandelar. Med vindandelar ska man få förnybar el till självkostnadspris från ett vindkraftverk på Fallåsberget i Gästrikland.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se