Ny dieselmotor skadligare än gammal
Ny forskning visar att avgaserna från nya dieselmotorer är skadligare än avgaserna från äldre dieselmotorer. Trots att avgaserna är renare är partiklarna som kommer ut farligare än tidigare.
Resultatet från Fritz-Haber institutets studie är överraskande. Vid samma mängd, är sotpartiklar från nya dieselmotorer giftigare än partiklar från en dieselmotor med gammal teknik. En minskning av antalet partiklar leder inte automatiskt till att avgaserna blir mindre skadliga för människor.
– För första gången har vi kunnat bevisa att partiklarna från den nyare typen av dieselmotorer är skadligare än de från äldre dieselmotorer, säger Robert Schögl chef på Fritz-Haber institutet i ett pressmeddelande.
De nya partiklarna anses vara farligare eftersom de är betydligt mindre och har en annan struktur än äldre avgaspartiklar. De nya är mellan fem och 20 nanometer stora, medan de äldre är ungefär dubbelt så stora. De mindre partiklarna dras ned djupare i lungorna och har dessutom visat sig vara betydligt skadligare för de mänskliga cellmembranen. Särskilt utsatt blir immunförsvaret som slås ut och lämnar kroppen öppen för inflammationer.
Eftersom EU verkat för att sänka gränsen för hur mycket avgaser dieselmotorerna får släppa ut, har biltillverkarna effektiviserat förbränningen vilket i sin tur gjort partiklarna mindre och mindre. Avgasnormen som gäller för dieselbilar inom EU heter EuroIV. Om studien från Fritz-Haber institutet i Berlin får uppmärksamhet från beslutsfattarna inom EU kan kraven på dieselmotorerna komma att ändras.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se