Ny fyra, sexa och åtta från Mercedes
Mercedes presenterar fyra nya motorer där främsta kännetecknet är mer effekt men med lägre bränsleförbrukning.
I somras skrev vi om att Mercedes ska komma med ett gäng nya motorer, bland annat en ny bensindriven rak sexa med integrerad startmotor/generator. Nu är den här, i alla fall på papperet då den ännu inte tagit plats i någon bilmodell, tillsammans med tre andra motorer – en bensinfyra, en dieselsexa samt en bensin-V8. Gemensamt för alla fyra motorer är en volym på 0,5 liter per cylinder.
Mest intressant kan vi slå fast är nämnda bensinsexa på 3,0 liter då den har en integrerad elmotor som med ett 48-volts elsystem driver energitunga komponenter så som vattenpumpen och luftkonditionering. En elektriskt styrd kompressor finns för att ge motorn omedelbar knuff vid gaspådrag, motsvarande Volvos PowerPulse-system, och för förbereda för den stora avgasdrivna turbon. Den elektriska kompressorn tar 0,3 sekunder på sig att nå ett varvtal om 70 000 r/min.
Motorn, som betecknas M256, levererar 408 hästkrafter och 500 newtonmeter och sägs prestandamässigt motsvara en V8-motor. Den är också cirka 15 procent snålare än motsvarande V6-motor som nya maskinen ersätter.
OM656 är en ny rak dieselsexa på 3,0 liter som Mercedes kallar för majestätisk när det kommer till långdistanskörning. Den har 313 hästkrafter och över 650 newtonmeter i stället för föregångarens 258 hästkrafter och 620 newtonmeter och levererar trots det bränsleförbrukning som är mer än sju procent lägre.
Låg förbrukning och låga utsläpp har man åstadkommit bland annat genom att minska den inre friktionen. Exempelvis har cylinderväggarna belagts med ett Nanoslide-skikt.
Denna maskin är inte bara Euro 6-certifierad utan även RDE-certifierad, det vill säga den släpper ut så låga halter som reglerna säger – vid verklig körning (alltså ingen laboratoriekörning som i dag).
En annan ny maskin heter M176 och är en biturbo-V8 på 4,0 liter. Den ger över 476 hästkrafter och omkring 700 newtonmeter från 2 000 r/min. Trots 21 hästkrafter mer än i V8:an den ersätter har förbrukningen sjunkit med cirka tio procent.
M176:an har så kallad cylinderavstängning, det vill säga den är en fyrcylindrig motor vid lägre belastning (mellan 900 och 3 250 r/min) eftersom cylindrarna i ena banken stängs av. Går varvtalet över 3 250 r/min aktiveras cylindrarna 2, 3, 5 och 8 inom några millisekunder.
Sist och minst har vi en ny bensinfyra på 2,0 liter som heter M264. Den är framtagen för att leverera omkring 136 hästkrafter per liter med hjälp av twinscroll-turboladdning, men också för att leverera bättre bränsleekonomi. Den har en variant på ett 48-volts elsystem som driver bland annat vattenpumpen samt ett frirullningsläge där motorn stängs av helt.
Det finns ytterligare en motor som tillhör denna nya maskinfamilj, nämligen den raka dieselfyra som heter OM654 och som hittas i nya E 220 d.
Första modell ut med någon av de nya motorerna blir S-klass årsmodell 2017. Det är M256-motorn, raka bensinsexan, som tar plats i märkets flaggskepp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se