Ny Golf och Passat var femte år
Runt sju år är dagens genomsnittliga livslängd för bilmodeller. Den tiden ska Volkswagen nu korta med två år, så du kan se fram emot både en ny Golf och en ny Passat redan om fem år.
Förr i tiden kunde en bilmodell hänga med i många år utan avlösning eller generationsväxling. I dag är frekvensen högre. Omkring sju år skulle man kunna säga är standard numera, men det finns så klart undantag. Dagens Volvo V70 är inne på sitt åttonde år och första generationen XC90 har nyss gått ur produktion (dock inte i Kina) efter tolv år på marknaden. En annan svensk långkörare under ”modern tid” var första generationen Saab 9-5. Näst intill 13 år hängde den med.
Volkswagen har i dag en normal livscykel för sina modeller på sju år. Fast det beror helt enkelt på hur man ser på det. Förra generationerna av Golf och Passat blev bara drygt fyra år gamla, men tar man med i beräkningen att de båda faktiskt var kraftiga uppdateringar av sina föregångare så var Golf och Passat ungefär nio år gamla innan förstnämnda avlöstes 2012 och sistnämnda avlöses nu i november när de första kundleveranserna äger rum.
Men nu slår Volkswagen fast att man ska kapa två år på modellernas livscykler. På Volkswagens elektroniska forskningslaboratorium i Silicon Valley i Kalifornien berättade märkets amerikanska marknads- och strategichef, Jörg Sommer, för brittiska Auto Express att en femårscykel kommer att ta bort två år på nuvarande livslängden. Inte bara på Golf och Passat utan över hela modellprogrammet.
– Vi kommer att korta ned livscykeln på våra produkter för att bättre anpassa oss till kundernas köpvanor, säger han.
I och med detta uttalande kan vi förvänta oss att se en ny generation Golf redan 2017 och en ny Passat någon gång 2019 eller 2020.
Som lite kuriosa kan det vara intressant att veta att nya bilar i världen i dag behålls av sina första ägare i sex år i genomsnitt. Alltså något kortare än den genomsnittliga livscykeln på sju år. För drygt tio år sedan låg siffran på fyra år. Sett till alla bilar i världen i dag är genomsnittsbilen 11,4 år gammal.
Siffrorna till denna kuriosa kommer från amerikanska Polk/IHS Automotive som genomför undersökningar inom bilbranschen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se