Ny Lexus IS F osannolik
Förvänta dig ingen ny prestandaversion av Lexus IS, varken av nuvarande eller nästa generation.
Alfa Romeo har en, likaså Audi, BMW, Jaguar och Mercedes, men Lexus har ingen. Men japanerna hade en, men den försvann för fem år sedan. 2007 presenterades IS F som ett vasst alternativt till RS4 Avant, M3 och C 63 AMG. Med femliters V8 på 423 hästkrafter och märkliga ändrör stack den ut ur mängden, men det räckte inte för att hålla försäljningen uppe på tillräckliga nivåer. Sensommaren 2014 nåddes vi av beskedet att modellversionen var nedlagd.
I mitten av 2013 såg nuvarande generation Lexus IS dagens ljus, men trots sex år på nacken har den aldrig blivit en F-bil. Och vi kan nog inte heller hoppas på att den blir det, för om ungefär ett år ska nästa IS-generation göra entré. Det blir en helt ny bil baserad på Toyotas TNGA-plattformsarkitektur.
Inte ens när fjärde generationen IS rullar på vägarna ska våra drömmar fokusera på en ny F-version. Enligt Lexus Australiens vd finns det nämligen inga planer på en ny IS F. Vad exakt som avgör det får vi inte reda på, men att det är svårt att hävda sig mot de etablerade märkena på området, framför allt de tyska, är en anledning.
Även om det inte blir någon het prestandaversion av nästa generation IS kan det ändå bli en hel del ”åka av” ändå. Det har ryktats om att Toyota Supra-motorn, det vill säga BMW:s raka treliterssexa på 340 hästkrafter, kan hamna under huven på IS, alternativt den V6-turbomaskin som finns i nya LS 500 och som ger 417 hästkrafter (eller 421 beroende på vilken teknisk specifikation man tittar på).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se