Ny regering: MP vill ta över ansvaret för den svenska trafiken
I och med att en ny rödgrön regering med stöd från C och L nu ser ut att bildas siktar Miljöpartiet på ta över trafikfrågorna i Sverige.
Under onsdagen stod det klart att Vänsterpartiet har beslutat sig för att släppa fram Stefan Löfven (S) som statsminister i en regering som består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet i samarbete med Centerpartiet och Liberalerna. Det meddelade Jonas Sjöstedt (V) vars parti blir något av en vågmästare under kommande mandatperiod – om riksdagen röstar fram Löfven som statsminister under fredagen, vilket är högst sannolikt.
Hur en framtida regering kommer att se ut, det vill säga vilka som får ansvar för vilka områden och vilka som blir ministrar, återstår att se. Dock ser det ut att kunna bli Miljöpartiet som får ansvar för den svenska trafiken, då de enligt Di.se uppges göra anspråk på detta ansvarsområde. Enligt källor inom partiet, som Di.se har varit i kontakt med, vill de ”ta över trafikfrågorna i regeringen, och ha infrastrukturministerposten”.
Miljöpartiet har aldrig tidigare haft en infrastrukturminister. Tidigare ministrar på denna post har tillhört Socialdemokraterna (4 tillfällen), Centerpartiet och Moderaterna.
En som sägs vara ute efter infrastrukturministerposten, som innefattar ansvar för svensk transportpolitik och infrastrukturfrågor, är Stockholm stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
Han själv säger varken ja eller nej när han får frågan, men menar att det kliar i fingrarna och säger sig vilja arbeta mer övergripande med trafikfrågor än vad han hittills gjort. Helldén har tidigare sagt att han känt en viss bakbundenhet som han menar beror på gamla statliga regler och lagar.
– Till exempel parkeringslagstiftning som inte tillåter oss att reservera parkeringsplatser för bilpoolsbilar eller miljöbilar, säger han till Mitt i Stockholm.
Daniel Helldén (på bilden ovan) har synts väldigt mycket i media under åren, inte minst på grund av lobbandet för miljözoner i städer. De senaste veckorna har han återigen synts mycket i media då han beskylls för att ha försökt påverka tjänstemäns skrivelser i miljözonsrapporter. Själv slår han ifrån sig uppgifterna som dock ska ha bekräftats av flera tjänstemän i Stockholm. Stadens trafikdirektör Jonas Eliasson fick nyligen lämna sin post, den inofficiella anledningen sägs vara att han motsatt sig en politisering av trafikkontorets arbete.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se