Nya 911 är förberedd för hybriddrift
Sprillans nya 911:an är redo att bli hybrid, men i nuläget är varken kunderna eller Porsche sugna på att se tekniken i modellen.
I förra veckan var det världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles. Bilen presenterades med boxersexa ”i svansen”, helt utan assistans från elektricitet. Om nya 911 får just elektriskt assistans vet vi ännu inte. Inte heller Porsche vet det, trots att bilen är förberedd för hybriddrift.
Porsche 911-chefen August Achleitner bekräftar för australiensiska Drive att nya 911:ans dubbelkopplingslåda är utformad på sådant vis att en integrerad elmotor ska kunna rymmas. Men han säger också att dagens batteriteknik inte är tillräckligt tillfredsställande, och om den inte är det så är en 911 med elassistans inget som de tänker erbjuda kunderna. Och på tal om kunderna, August Achleitner menar också att det inte finns någon efterfrågan på elektrifierade 911:or. Men skulle det däremot bli så att lagar och regler tvingar bilister till eldrift och lägre utsläpp, vid körning i exempelvis stadskärnor, kan en hybrid ändå vara möjlig.
August Achleitner poängterar att med elbilen Taycan på ingång samt ytterligare elbilar inom några år så uppfyller Porsche sina koldioxidmål med råge. En elektrifierad 911 är alltså inte ett måste för att nå företagets utsläppsmål.
För två år sedan sa August Achleitner att han inte kunde se en helt eldriven 911 på åtminstone tio år, men att saker och ting kan förändras. Hans inställning till en elektrisk 911 är nu, efter de hittills positiva erfarenheterna med Taycan, betydligt mer positiv.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se