Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101001-ny citroën c5 2011
101001-ny citroën c5 2011
101001-ny citroën c5 2011
101001-ny citroën c5 2011

Nya ansiktslyfta Citroën C5

Senaste generationen Citroën C5 damp ned som en bomb när den presenterades för tre år sedan. Nya former gladde folket. Nu visar Citroën upp en ansiktslyft version som börjar säljas som årsmodell 2011. En varsam uppdatering med lysdioder som tydligaste förändringen, plus nya motorer.

Lanseringen av andra generationen Citroën C5 ägde rum tidigt 2008. Sedan dess har det sålts ungefär 200 000 exemplar av modellen, både sedan och kombi inräknade. Sistnämnda har stått för en tredjedel av försäljningen.

Nu tänker C5 stärka sina aktier genom att inför modellår 2011 bjuda på ett lätt sminkarbete och förnyad insida.

Citroën har under förädlingen utgått ifrån att de vill behålla denna generations utseende, och det får man anse att de har lyckats väl med. Vid första ögonblicket är det inte helt enkelt att se förändringarna. De exteriöra förändringarna är två till antalet och involverar inget som helt plåtarbete. Det enda som är nytt på utsidan är faktiskt bara strålkastarna och bakljusen. Strålkastarna har fått en lysdiodlinje placerad undertill som i ett svep drar sig upp längs med ytterkanten. Även om det är i samma stil som vissa andra konkurrenter så känns profileringen ändå ganska egen. Citroën har med detta trick haft för avsikt att göra C5 årsmodell 2011 mer karaktärsfull på vägen, speciellt i mörker. I övrigt är strålkastarna precis som tidigare, men bland annat bi-xenon.

Bakljusen har om möjligt fått en ännu mer mild uppgradering. Här har lampglaset behandlats enligt ett recept som fransmännen kallar ”Dark Crystal”. Som grädde på moset har man försett de centrala delarna av lampglaset med klarglas.

Men de mest intressanta nyheterna på Citroën C5 årsmodell 2011 hittar vi under huven.

Den ena av två nyheter är e-HDi-tekniken som man applicerat på 110-hästarsdieseln med sexväxlad EGS-låda. e-HDi kallar man för mikrohybridsystem och utgörs av andra generationens start/stopp-teknik, reversibel generator och elektronisk kraftomvandlare. Detta är enligt Citroën första gången någonsin som detta används i en dieseldriven personbil.

Tack vare e-HDi-tekniken har man på HDi 110-versionen lyckats sänka utsläppen och förbrukningen med 15 procent till 120 gram per kilometer och 0,46 liter per mil.

Fler motorer kommer att få ta del av denna mikrohybridteknik så småningom.

Den andra nyheten gäller också en motor, nämligen HDi 200 som ger 204 dieselhästar och 450 newtonmeter från 2,2 liters volym. Motorn är försedd med tredje generationens common rail-insprutning som tillåter ett tryck på upp till 2 000 bar. Samtidigt har man sänkt kompressionen i motorn till 16:1. Två turboladdare sörjer för kraft redan från låga varv.

Citroën C5 med HDi 200-motorn toppar 230 km/h (225 km/h för kombin) och accelererar 0-100 km/h på 8,3 sekunder (8,6 för kombin) när den är kopplad till den sexväxlade manuella lådan.

Förbrukningen ligger på 0,59 liter per mil (0,61 för kombin) och utsläppet på 155 gram per kilometer (159 för kombin).

Man känner igen C5 HDi 200 på de dubbla kromade avgasrören i aktern.