Nya, ansiktslyfta Mercedes C-klass – direktrapport från provkörningen
Vår ständige globetrotter PeO Kjellström har farit sin kos igen. Denna gång till ett populärt chartermål för att provköra uppdaterade Mercedes C-klass. Är den något bättre? Låt oss ta reda på det.
Hallå mannen! PeO Kjellström on tour. Var, varför och vad vill du?
– På Teneriffa, en av kanarieholmarna som du vet, sol i söder, regn i norr. Det är facelift av Mercedes C-klass som gäller.
Okej, vad är nytt?
– Om man lyssnar på Mercedes är det 2 000 punkter som förändrats men jag får ingen lista på det när jag ber om det. Men det ska i alla fall vara den största ansiktslyftningen i företagets 125-åriga historia. Men, det skärs ju förstås ner i millimetrar till byten av bultar och så.
– Never mind, den stora förändringen utvändigt är stötfångaren fram och strålkastarna som blivit mer moderna och fått fräcka dagljus i form av bokstaven C. Ingen ska kunna missa vad det är som ligger bakom. Motorhuven är nu i aluminium och bakljusen har fått nytt stuk.
– Invändigt är det en helt ny interiör med fräschare material och snyggare mätare. Känns fräscht. Den numera helt integrerade skärmen för inställning, navigation med mera är en välkommen nyhet.
Motorerna då?
– Alla motorer är nu vad Mercedes kallar BlueEfficiency med allt vad det innebär av start/stopp, bromskraftsåtervinning och mycket mer. Inget hokus pokus, bra sunt förnuft och Mercedes hävdar att de har sänkt bränsleförbrukningen med upp till 31 procent. Svårt att via en provkörning avgöra hur mycket snålare det går i verkligheten, men det känns snålt. Ett senare test får avgöra hur mycket snålare C-klass blivit och hur den står sig mot konkurrenterna.
– Positivt är att de femstegade automatlådorna är borta och nu är det sjustegat som gäller rakt igenom för C-klass.
Hur ser priserna ut för nya, ansiktslyfta C-klass?
– På bensinsidan börjar priserna på 292 900 kronor för instegsmodellen C 180 BlueEfficiency i Business-utförande och med sexväxlad manuell låda. Vill man ha kombi får man lägga på 7 000 riksdaler. Instegsmodellen hos dieselmodellerna är C 200 CDI BlueEfficiency som i Business-utförande och med manuell sexväxlad låda kostar 312 900 kronor. Och inte helt otippat kostar kombiversionen 7 000 kronor extra.
I söndags berättade vi här på teknikensvarld.se om nya C 63 AMG Coupé, finns den möjligtvis där hos dig?
– Faktiskt är C-klass Coupé på plats vilket är till förvåning även för en del av Mercedes-folket, men att köra är det inte tal om. I juni kanske, och då med AMG-versionen samtidigt.
Förresten, ni har väl kört igenom Mercedes-skogen?
- Eh, uhm... mja. Jo, mer eller mindre. Vi körde i alla fall igenom byn Las Mercedes.
Hehe, okej. Hem i morgon?
– Icke, det är mer spännande att köra här, ny direktrapport kommer!
Ser vi alla fram emot! Tack PeO!
– Tack och hej!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se