Nya Aston Martin Vantage officiell – med AMG-V8
En av sportbilsvärldens äldsta gamlingar är pensionerad. Säg hejdå till gamla Aston Martin Vantage och hej till en helt ny generation med dubbelturbo-V8 från Mercedes-AMG med 510 hästkrafter.
I dag presenterar Aston Martin en helt ny generation Vantage som avlöser den tolv år gamla föregångaren. Vantage är ett av Aston Martins mest klassiska och välkända modellnamn med rötter ända tillbaka till år 1951 då det sattes som tillägg till en prestandaversion av DB2. I dag utgör Vantage instegsmodellen i Aston Martins modellprogram och kommer att göra så även i fortsättningen. Att det här är en viktig modellansering för Aston Martin råder det ingen tvekan om, den utgående generationen blev under sina tolv år i produktion märkets mest framgångsrika modell någonsin.
Med 447 centimeter på längden är nya Vantage åtta centimeter längre än sin föregångare, men har fortfarande en bra bit upp till det större syskonet DB11 som mäter in på 474 centimeter. Vantage är alltså fortfarande en liten, och inte minst låg bil. Man behöver inte vara längre än 127 centimeter för att kunna se över taket på Vantage.
Det är inte svårt att se skillnad på nya och gamla Vantage. Den nya bilen faller väl in i Aston Martins nya designlinje med fokus på avskalade ytor, breda höfter, små strålkastare och en rejält förstorad grill med de klassiska Aston-formerna. Invändigt är det en hel del nytt för Aston Martin, men absolut inga revolutionerande detaljer. En åtta tum stor LCD-skärm tronar ovanpå instrumentpanelen och styrs med vred på mittkonsolen. Det finns ingen regelrätt växelspak, däremot fyra knappar placerade i en A-formation på mittkonsolen. Och ja, det innebär att Vantage vid introduktionen endast går att få med en åttaväxlad automatlåda från ZF. Växellådan är för övrigt monterad vid bakaxeln i en transaxellösning. En manuellt spakad Vantage förväntas komma senare under livscykeln.
Vantage-chassit baseras på samma aluminiumkonstruktion som utgör bas för DB11, men enligt Aston Martin är ungefär 70 procent av delarna nya för Vantage. Den bakre hjälpramen är till exempel stumt bultad i chassit, i stället för att som i DB11 vara upphängd i gummibussningar. Det här är en av åtgärderna Aston har vidtagit för att nya Vantage ska uppfattas som en analog bil. Den ska förmedla mekanisk känsla, men också vara användbar. Bagageutrymmet rymmer 350 liter och bakom framstolarna finns ett litet utrymme för väskor.
V12-motor? Nej, nya Vantage finns inledningsvis endast med en V8-motor. Det är samma fyra liter stora, dubbelturboladdade V8 som finns som alternativ i DB11. Det är också samma motor som finns i Mercedes-AMG GT och E 63. Aston Martin köper som bekant in V8-motorer från Mercedes-AMG. När V8-motorn monteras i Vantage utvecklar den 510 hästkrafter vid 6 000 r/min och 685 Nm från 2 000 r/min, det vill säga exakt lika mycket som i DB11 V8. Eftersom Vantage är en mindre och lättare bil (1 530 kg torrvikt) går 0-100 km/h på 3,6 sekunder, vilket är fyra tiondelar snabbare än DB11 V8. Toppfarten anges till 314 km/h.
För första gången utrustar Aston Martin en av sina bilar med en elektronisk diffbroms. Enligt Aston finns det bara fördelar. Till skillnad från en konventionell mekanisk diffbroms kan E-diffen reagera och ställa om från helt öppet läge till helt låst på några millisekunder. Vantage får också ett adaptivt stötdämparsystem med tre körlägen.
De första leveranserna av nya Vantage är planerade till andra kvartalet 2018. Instegspriset är satt till 154 000 euro, motsvarande 1 530 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se