Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080220-audi-a4-avant-nya
080220-audi-a4-avant-nya
080220-audi-a4-avant-nya
080220-audi-a4-avant-nya

Nya Audi A4 Avant – rymligare och snålare

En av Audis viktigaste modeller, om inte den viktigaste, är nu officiell – nya A4 Avant. Med samma goda förutsättningar som nya sedanmodellen ska den med bland annat rymligare interiör än föregångaren skjuta fram gränserna i klassen.

Nya Audi A4 Avant, alltså kombi på Audi-språk, är enligt Audi själva bilen som ska dryga ut deras ledning bland kombibilarna i mellanklassen. Om den gör det låter vi vara osagt, men nya A4 Avant lär inte skämma ut sig då den står på samma fina grund som sedanmodellen som kom i höstas och sedan dess lovordats i media.

Audi Avant är nu inne på sin fjärde generation vilket innebär att den har vuxit jämfört med sin föregångare. Bilen har växt tolv centimeter på längden och är nu totalt 4,7 meter från front till akter. Längre hjulbas än tidigare och kortare överhäng fram borgar för tryggare och trevligare körupplevelser än tidigare. Det ger samtidigt mer utrymme inuti bilen. Karossen är robust byggd med säkerhet i tanken, ändå är bilen tio procent lättare än föregångaren.

Bagageutrymmet rymmer 490 liter men fäller man sätena kan man få plats med upp till 1 430 liter – enligt Audi mer än hos någon annan motsvarande konkurrent. Baksätet kan fällas 60/40 och har även genomlastningslucka. I bagageutrymmet hittar man standardutrustning som skjutbart lastgolv och insynsskydd som rullar upp genom en enkel knapptryckning.

Interiören och instrumenteringen är densamma som i sedanmodellen, det vill säga förarorienterad och modern, om än något plottrig i vissas ögon.

På säkerhetssidan finner man bland annat adaptiva krockkuddar och bältessträckare med kraftbegränsare för framstolarna. Andra säkerhetsdetaljer som man kan välja till sin A4 Avant är Audi Lane Assist (rattvibrationer vid ofrivilliga körfilsbyten) och Audi Side Assist (ljussignal i sidobackspeglarna när fordon befinner sig i döda vinkeln).

Audi lanseras fyra motoralternativ till A4 Avant när den släpps nu i vår, för att strax därefter lansera ett femte motoralternativ. Alla motorer kännetecknas av att de går snålare och släpper ut mindre koldioxid än sina föregångare. Bensinmotorerna har i snitt tolv procent lägre bränsleförbrukning medan dieslarnas förbrukning har minskats med nio procent i genomsnitt.

De motorer som är aktuella vid starten är två bensinare och två dieslar. De förstnämnda är V6-motorn 3,2 FSI med 265 hästkrafter och 330 newtonmeter samt 1,8 TFSI med 160 hästkrafter och 250 newtonmeter. Toppfarten för stora bensinaren ligger på 250 km/h medan den ligger på 218 km/h för den lilla. Accelerationssiffrorna (0-100 km/h) är 6,4 respektive 8,9 sekunder.

De två dieselmotorerna som kommer nu i vår är 3,0 TDI med 240 hästkrafter och hela 500 newtonmeter i vrid samt 2,0 TDI med 143 hästkrafter och 320 newtonmeter. Accelerationssiffror och toppfart för respektive motor ligger på 6,3 sekunder/250 km/h och 9,7 sekunder/208 km/h.

En annan 2,0 TDI-motor kommer efter lanseringen men då med 170 hästkrafter och 350 newtonmeter som fixar 0-100 på 8,6 sekunder och toppar 222 km/h.

Stora dieseln och stora bensinmotorn kommer standardutrustade med fyrhjulsdrift – quattro. På växellådssidan finns det tre olika att välja mellan – sexväxlad manuell, tiptronic (tillval till 3,2 FSI) och multitronic.

Andra intressanta nyheter och extrautrustningar till A4 Avant är adaptiv fjädring, dynamisk styrning med variabel utväxling, adaptiva strålkastare, backkamera och konstantfarthållare med automatisk avståndsreglering till framförvarande fordon.

Nya Audi A4 Avant finns alltså till försäljning redan nu i vår runt om i Europa. Baspriset för A4 Avant 1,8 TFSI Attraction med 120 hästkrafter (kommer i höst) hamnar runt motsvarande 260 000 kronor.

Uppdatering

I mitten av maj kommer nya Audi A4 Avant till Sverige. Från och med i morgon kan man beställa sin bil.

Priser

1,8 TFSI - 273 900 kronor

2,0 TDI 143 hk - 285 900 kronor

2,0 TDI 170 hk - 293 900 kronor

2,7 TDI multitronic - 359 200 kronor

3.2 FSI quattro - 390 800 kronor

3,0 TDI quattro - 395 400 kronor