Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Audi A4 och A4 Avant officiella – lättare, snålare och rymligare

När Audi nu presenterar nya, femte generationen A4 visas sedanen och Avant-kombin samtidigt. Medan utsidan uppvisar en ganska försiktig utveckling är insidan helt ny, så även stora delar av tekniken med snåla motorer och en hel räcka förarassistanssystem. Kommer till Sverige i höst.

Efter ett par år av väntan, spionbilder och spekulationer är den nu här, Audis kanske viktigaste modell av alla – nya A4, både i sedan- och Avant-utförande. Det här är bilen som under ett antal år framöver ska få kunderna att inte välja BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Jaguar XE, Volvo S60/V60 (framför allt nästa generation som kommer 2017) och – så klart – purfärska Alfa Romeo Giulia.

Audi har gått ganska varsamt fram vad gäller utseendet. Att det är en Audi råder inga tvivel om. Tyskarna har fått till ett bredare, längre och lägre utseende genom att arbeta med tydligare horisontella linjer. Fronten ser emotionellt hårdare ut än på utgående generation. Den lägre, bredare och kantigare grillen är kanske främsta förklaringen, men också strålkastarna som har fått ett tydligare eget uttryck med en tydligt avsmalning in mot frontens mitt.

Bakänden har även den blivit hårdare med rakare linjer och liknar A3 Sedan en hel del. Bakljusen är på samma vis som strålkastarna avsmalnande in mot bilens mitt genom tydliga veck. Det blir främsta kännetecknet för att kunna särskilja nya A4 från A3 Sedan bakifrån.

Att särskilja nya A4, både sedanen och kombin, från föregångaren lär inte vara speciellt svårt när man ser en bil ute på vägarna. Skillnaderna är så pass stora. Har man ändå problem att avgöra vilket generation man lägger ögonen på så är det bara att titta på ytterbackspeglarna. Sitter dessa på dörrbladet är det nya generationen, sitter de i anslutning till främre sidorutorna är det generation B8 (förra generationen).

Utseendet är också ett resultat av Audis ingenjörer för att åstadkomma klassens lägsta luftmotstånd. Optimerad aerodynamik har eftersträvats inte bara för att sänka förbrukningen, utan också för att sänka ljudnivån. Nya A4 ska nämligen ha en ljudnivå i kupén som inte är långt ifrån vad lyxbilen A8 bjuder på. Det ska bli spännande att få höra om det stämmer när nya A4 gör sitt första besök på svensk asfalt.

Lite A3 Sedan-vibbar.

Nya A4 har vuxit en aning. På längden mäter den 472,6 centimeter vilket är 2,5 centimeter längre än föregångaren. På bredden är nya A4 184,2 centimeter (backspeglarna ej inräknade), 1,6 centimeter bredare än tidigare. På höjden är den identisk med föregångaren, 142,7 centimeter.

Av de 2,5 centimeter som tillkommit på längden återfinns 1,2 av dessa mellan hjulaxlarna. Axelavståndet är numera 282 centimeter. Benutrymmet i baksätet är utökat med 2,3 centimeter, ett välkommet tillskott. Även takhöjden, framför allt i framsätet, är bättre än hos föregångaren. Det har åstadkommits bland annat genom något lägre sittposition.

Trots extra centimeter på två av tre ledder är nya A4 upp till 120 kg lättare. Enligt Audi gör viktminskningen nya A4 till en av klassens lättaste modeller.

Bagageutrymmet i Avant-kombin har i volym ökat med 15 liter till totalt 505 liter. Det är 15 liter mer än i Mercedes C-klass Kombi (490 liter), 10 liter mer än i BMW 3-serie Touring (495 liter) samt hela 75 liter mer än i Volvo V60 (430 liter). Men A4 Avant får se sig slagen, rejält, av koncernsyskonen Volkswagen Golf Sportscombi (605 liter) och Skoda Octavia Combi (610 liter) som båda är mindre och med kortare axelavstånd.

Baksätet kan fällas enligt önskvärda 40/20/40. När alla tre sätesdelarna är fällda ryms upp till 1 510 liter. Det är lika mycket som i Mercedes C-klass Kombi men tio liter mer än i BMW 3-serie Touring. Även har har nya A4 Avant inte en chans mot koncernsyskonen Volkswagen Golf Sportscombi (1 700 liter) och Skoda Octavia Combi (1 740 liter).

En nyhet för Audi A4 när det kommer till bagageutrymmet är automatisk lucköppning med magi, det vill säga att genom en fotrörelse under stötfångaren få luckan att öppnas. Flera av konkurrenterna har även denna praktiska funktion.

Det är på insidan de största designförändringarna finns. Helt nytt och betydligt mer propert.

Interiören är helt nya på femte generationen A4. Borta är den stora, klumpiga instrumentbrädan där mätarhuset och mittkonsolen bildar en enhet. I nya A4 är det mer stilrena och raka ytor som gäller, mer skandinaviskt skulle man kunna säga. Det hela påminner starkt om vad vi redan har sett i nya Q7. Men riktigt lika minimalt som i förra årets Audi prologue concept är det inte.

På grund av den mer slimmade instrumentbrädan har infotainmentskärmen på 8,3 tum placerats fristående på samma vis som hos Mercedes och även hos BMW. En ännu större skärm finns, nämligen en på 12,3 tum som ersätter det konventionella mätarklustret. Audi virtual cockpit kallas tilltaget, som redan finns till TT och Q7, och finns på listan över extrautrustning.

LÄS OCKSÅ: Nya Audi A4 mot gamla

Köregenskaperna har Audi vässat gentemot föregångaren för att nya A4 ska ha en sportig karaktär samtidigt som komfort är prioriterat. Hjulupphängningarna är omkonstruerade för att bättre svälja ojämnheter på vägarna och den elektromekaniska styrservon är nyutvecklad. Dynamisk servostyrning finns som tillval. Audi drive select, där bilens karaktär och uppförande kan justeras med en knapptryckning, är standard på alla modellversion med 190 hästkrafter och uppåt. Justerbara stötdämpare finns på tillvalslistan.

TDI ultra-versionen av nya A4 har till stora delar slätt underrede för att ytterligare kapa några droppar bränsle vid förbrukningen.

Nya A4 innehåller en hel räcka olika säkerhetssystem som assisterar föraren, något som gamla A4 många gånger inte kunde erbjuda. Bland annat finns adaptiv farthållare med kökörningsfunktion, kollisionsvarnare (även vid vänstersväng och vid korsande bakomvarande trafik), autobroms, vingelvarnare, trafikskyltsigenkänning och mycket annat.

Senare i år kommer nya A4 av krocktestas av Euro NCAP. Det skulle förvåna om inte nya A4 får högsta betyget fem stjärnor.

Formerna känns igen, men nya A4 är ändå väldigt enkelt att särskilja från sin föregångare. Inte minst bakljusen och ytterbackspeglarnas placering skvallrar om generationen.

Motorerna vid lanseringen under senhösten är sju till antalet, fyra dieselmotorer och tre bensinmotorer. Fyr- och sexcylindrigt är det som gäller över hela paletten. Frågan är om det någonsin igen blir en V8 i A4, för när nya S4 och RS4 kommer så småningom lär åtta cylindrar har blivit sex tillsammans med överladdning.

Sett över hela motorpaletten har effekten, som sträcker sig från 150 till 272 hästkrafter, ökat med 23 procent samtidigt som förbrukningen sänkts med 21 procent.

Snålast är A4 2,0 TDI ultra med 150-hästars dieselmotor som i sedanutförande enligt EU-körcykeln vill ha 0,37 liter per mil vid blandad körning, det motsvarar 95 gram koldioxid per kilometer. I Avant-utförande är samma drivlina något törstigare med 0,38 liter per mil och 99 gram per kilometer.

Det finns också ett väldigt snålt bensinalternativ som heter 2,0 TFSI. Den har 190 hästkrafter och nöjer sig med 0,48 liter bensin per mil vilket motsvarar 109 gram koldioxid per kilometer. Den motorn i kombin drar 0,50 liter per mil och släpper ut 114 gram per kilometer.

En gasvariant av nya A4 Avant, g-tron, kommer strax efter lanseringen.

Nya Audi A4 och A4 Avant har Sverigepremiär i november. Dessförinnan ska den ställas ut för allmän beskådan på bilsalongen i Frankfurt i september. Några priser är ännu inte fastställda och därmed inte utannonserade.

Motorbeteckning Drivmedel Effekt (hk) Vrid (Nm) Förbrukning (l/mil) Utsläpp (g/km) 0-100 km/h (s) Toppfart (km/h)
1,4 TFSI S tronic Bensin 150 250 0,49 114 8,9 210
1,4 TFSI S tronic Avant Bensin 150 250 iu iu 8,9 210
2,0 TFSI ultra S tronic Bensin 190 320 0,48 109 7,3 240
2,0 TFSI ultra S tronic Avant Bensin 190 320 0,50 114 7,5 238
2,0 TFSI S tronic Bensin 252 370 0,57 129 5,8 250
2,0 TFSI S tronic Avant Bensin 252 370 iu iu 6,0 250
2,0 TDI* Diesel 122 iu iu iu iu iu
2,0 TDI Diesel 150 320 0,38 99 iu iu
2,0 TDI Avant Diesel 150 320 0,40 104 iu iu
2,0 TDI S tronic Diesel 150 320 iu iu 8,7 219
2,0 TDI S tronic Avant Diesel 150 320 iu iu 9,0 213
2,0 TDI ultra Diesel 150 320 0,37 95 iu iu
2,0 TDI ultra Avant Diesel 150 320 0,38 99 iu iu
2,0 TDI S tronic Diesel 190 400 0,41 107 7,7 237
2,0 TDI S tronic Avant Diesel 190 400 0,42 109 7,9 231
3,0 TDI Diesel 218 400 0,42 110 iu iu
3,0 TDI Diesel 218 400 0,42 110 iu iu
3,0 TDI Diesel 272 600 0,49 129 5,3 250
3,0 TDI Diesel 272 600 0,51 134 5,4 250
g-tron Avant** Gas/bensin 170 270 ***<0,40 iu iu iu
Motorbeteckning Drivmedel Effekt (hk) Vrid (Nm) Förbrukning (l/mil) Utsläpp (g/km) 0-100 km/h (s) Toppfart (km/h)
1,4 TFSI S tronic Bensin 150 250 0,49 114 8,9 210
1,4 TFSI S tronic Avant Bensin 150 250 iu iu 8,9 210
2,0 TFSI ultra S tronic Bensin 190 320 0,48 109 7,3 240
2,0 TFSI ultra S tronic Avant Bensin 190 320 0,50 114 7,5 238
2,0 TFSI S tronic Bensin 252 370 0,57 129 5,8 250
2,0 TFSI S tronic Avant Bensin 252 370 iu iu 6,0 250
2,0 TDI* Diesel 122 iu iu iu iu iu
2,0 TDI Diesel 150 320 0,38 99 iu iu
2,0 TDI Avant Diesel 150 320 0,40 104 iu iu
2,0 TDI S tronic Diesel 150 320 iu iu 8,7 219
2,0 TDI S tronic Avant Diesel 150 320 iu iu 9,0 213
2,0 TDI ultra Diesel 150 320 0,37 95 iu iu
2,0 TDI ultra Avant Diesel 150 320 0,38 99 iu iu
2,0 TDI S tronic Diesel 190 400 0,41 107 7,7 237
2,0 TDI S tronic Avant Diesel 190 400 0,42 109 7,9 231
3,0 TDI Diesel 218 400 0,42 110 iu iu
3,0 TDI Diesel 218 400 0,42 110 iu iu
3,0 TDI Diesel 272 600 0,49 129 5,3 250
3,0 TDI Diesel 272 600 0,51 134 5,4 250
g-tron Avant** Gas/bensin 170 270 ***<0,40 iu iu iu
Motorbeteckning Drivmedel Effekt (hk) Vrid (Nm) Förbrukning (l/mil) Utsläpp (g/km) 0-100 km/h (s) Toppfart (km/h)
1,4 TFSI S tronic Bensin 150 250 0,49 114 8,9 210
1,4 TFSI S tronic Avant Bensin 150 250 iu iu 8,9 210
2,0 TFSI ultra S tronic Bensin 190 320 0,48 109 7,3 240
2,0 TFSI ultra S tronic Avant Bensin 190 320 0,50 114 7,5 238
2,0 TFSI S tronic Bensin 252 370 0,57 129 5,8 250
2,0 TFSI S tronic Avant Bensin 252 370 iu iu 6,0 250
2,0 TDI* Diesel 122 iu iu iu iu iu
2,0 TDI Diesel 150 320 0,38 99 iu iu
2,0 TDI Avant Diesel 150 320 0,40 104 iu iu
2,0 TDI S tronic Diesel 150 320 iu iu 8,7 219
2,0 TDI S tronic Avant Diesel 150 320 iu iu 9,0 213
2,0 TDI ultra Diesel 150 320 0,37 95 iu iu
2,0 TDI ultra Avant Diesel 150 320 0,38 99 iu iu
2,0 TDI S tronic Diesel 190 400 0,41 107 7,7 237
2,0 TDI S tronic Avant Diesel 190 400 0,42 109 7,9 231
3,0 TDI Diesel 218 400 0,42 110 iu iu
3,0 TDI Diesel 218 400 0,42 110 iu iu
3,0 TDI Diesel 272 600 0,49 129 5,3 250
3,0 TDI Diesel 272 600 0,51 134 5,4 250
g-tron Avant** Gas/bensin 170 270 ***<0,40 iu iu iu

* Lanseras senare.

** Lanseras sent 2016.

*** kg/mil.

Audi om nya A4 2016

Klassledande aerodynamik, ultrasnåla motorer och helt nya förarassistanssystem med autobroms som standardutrustning. Nya Audi A4 och A4 Avant, Audis bästsäljande modellfamilj, som nu lanseras i helt ny generation, är en fascinerande blandning mellan ny avancerad teknik och stilren design.

• Upp till 120 kilo lättare och 15 liter större lastutrymme.

• Åtta fyra- och sexcylindriga motorer med effekt mellan 150 och 272 hk.

• 95 gram koldioxid per kilometer för Audi A4 2,0 TDI ultra med 150 hk.

• Audi pre sense city autobroms och xenon-strålkastare som standard.

• Lansering i slutet av året.

Under utvecklingen av Audi A4 och A4 Avant, två av Audis mest sålda bilmodeller, har det ställts höga krav på låga koldioxidutsläpp och lågt rullmotstånd. Resultatet är såväl låga förbrukningssiffror som klassens lägsta luftmotstånd. För Audi A4 2,0 TDI ultra med 150 hästkrafter är cw-värdet endast 0,23 och koldioxidutsläppet bara 95 gram per kilometer. I A4 Avant med 505 liters lastutrymme är motsvarande siffror 0,26 och 99 gram koldioxid per kilometer. Dessutom är den nya modellgenerationen full av säkerhetsfrämjande funktioner och i standardutrustningen ingår autobroms-systemet Audi pre sense city som automatiskt bromsar för fotgängare och andra fordon i hastigheter upp till 85 km/h.

I nya Audi A4 och A4 Avant kommer totalt fyra diesel- och tre bensinmotorer att finnas tillgängliga vid lanseringen, varav en är den nyutvecklade 2,0 TFSI-motorn med 190 hästkrafter som enbart förbrukar 0,48 liter per mil och släpper ut 109 gram koldioxid i A4 och 114 gram i A4 Avant. Senare kommer också en gasdriven drivlina i A4 Avant g-tron med 170 hästkrafter.

Den nya storsäljaren mäter 4,73 meter på längden, 1,84 meter på bredden och 1,43 meter på höjden, samtidigt som hjulbasen är 2,82 meter. En horisontell linje fram och bak förstärker bilens bredd samtidigt som frontens singelframe-grill har blivit lägre och bredare.

Karossens mått innebär att nya A4 och A4 Avant till det yttre bara är marginellt större än föregångaren, men till det inre är såväl kupéutrymme som lastutrymme rejält förbättrade. Benutrymmet för passagerarna i baksätet är exempelvis 23 millimeter längre och lastutrymmet är nu 15 liter större, jämfört med den nu utgående generationen som lanserades 2007. Samtidigt har användningen av aluminium och ultrahållfast stål ökat och därmed har totalvikten sänkts med upp till 120 kilo vilket gör den nya modellen till en av klassens lättaste bilar.

Ljudnivå nästan i klass med Audi A8

Även när det gäller ljudnivån i kupén sätter nya Audi A4 och A4 Avant en ny branschstandard, vilken nu ligger nästan i klass med flaggskeppsmodellen Audi A8.

Och förutom låg ljudnivå får även förare och passagerare i kupén njuta av en helt ny inredning. Luftutsläpp och dekorinlägg som löper längs hela instrumentpanelen förstärker ytterligare kupéns bredd, samtidigt som detaljkvaliteten är mycket hög. Nya färger och materialval ger dessutom ännu mer frihet och möjlighet till personlig utformning.

Upp till 1 510 liters lastutrymme

I kombiversionen, Audi A4 Avant, har lastutrymmet vuxit med 15 liter och har nu 505 liters kapacitet. Med baksätet i nedfällt läge (40/20/40-konfiguration) lastar Audi A4 Avant hela 1 510 liter. Som tillval finns en sensor placerad under bilen vilket gör att nyckelinnehavaren kan öppna och stänga bagageluckan genom att svepa med foten.

Nya A4-familjen är den andra modellen efter Audi Q7 att bygga på Audis nya modulära plattform för längsgående motorer. Släktskapet med suven Q7 innebär förutom plattform också att nya A4 och A4 Avant får ta del av samma tekniska intelligens och säkerhetsfrämjande funktioner. Dessutom får de nya modellerna nästa generations Audi MMI-system och kan utrustas med såväl Audi virtual cockpit, Audi LED Matrix-strålkastare, Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto, Bang & Olufsen 3D-ljudsystem, Audi phone box med trådlös laddning och head up-display som nya förarassistentssystem och Audi connect-tjänster.

Innovativa multimedialösningar - Audi virtual cockpit och MMI

Såväl förare som passagerare får ta del av innovationerna i nya Audi A4. Framför föraren finns tillvalet Audi virtual cockpit, en helt digital instrumentering, som genom en 12,3-tums LCD-skräm visar den viktigaste informationen genom högupplöst grafik, med noggranna detaljer och sofistikerade effekter.

Audi MMI-kontrollerna är också nydesignade och agerar som det huvudsakliga kontrollcentret. I sin toppversion, MMI Navigator plus, är systemet utrustat med en centralt placerad 8,3-tumsskärm och en tryckkänslig yta vid det roterande reglaget i mittkonsolen. Hela MMI-systemet är uppbyggt på ett liknande sätt som en smartphone och har en smart sökfunktion med fritextsök. Ett nytt, mer naturligt, röststyrsystem förstår också mer vardagliga fraser. MMI Navigator plus-systemet baseras på andra generationens modulära infotainment-plattform, som gör det möjligt för Audi att snabb implementera ny konsumentelektronik i fordonet.

Kunder som beställer MMI Navigator plus till sin nya Audi A4 får också automatiskt ta del av Audi connect-modulen, vilken är uppkopplad till internet via 4G-nätverk. Genom det kan passagerare surfa på Internet och skicka och ta emot e-postmeddelanden via ett trådlöst nätverk samtidigt som föraren kan använda sig av de skräddarsydda funktionerna i Audi connect.

Audi smartphone interface tillåter såväl Apple iOS-telefoner som Andorid-telefoner att koppla upp sig mot bilen. Audi phone box förstärker dessutom mottagningen genom bilens inbyggda antenn samtidigt som telefonerna trådlöst laddas enligt Qi-standarden. För hifi-entusiaster erbjuds ett Bang & Olufsen ljudssystem som genom 19 högtalare, varav två placerade i A-stolparna, ger innovativt 3D-ljud. För de åkande i baksätet erbjuds dessutom de krocktestade och avtagbara pekplattorna Audi tablet.

Kraftfulla sex- och fyrcylindriga motorer

Nya Audi A4 och A4 Avant kommer att lanseras med sju motoralternativ, tre TFSI- och fyra TDI-motorer med effekt från 150 till 272 hästkrafter. Gemensamt har effekten ökat med 23 procent samtidigt som bränsleförbrukningen minskat med 21 procent, jämfört med motorerna i föregående generation.

A4 2,0 TDI ultra förbrukar enbart 0,37 liter per mil och släpper bara ut 95 gram koldioxid per kilometer. För Avant-modellen är siffrorna 0,38 liter per mil och 99 gram CO2/km med samma 150-hästarsmotor. Samtliga motorer kombinerar hög effektivitet med sportig prestanda och mjuk gång, vilket framför allt gäller de två sexcylindriga 3,0-litersmotorerna.

Helt nya Audi A4 har också en banbrytande innovation för nya bensinmotorer. Den nyutvecklade motorn 2,0 TFSI med 190 hästkrafter har en helt ny förbränningscykel vilket gör den särskilt effektiv och ger en låg bensinförbrukning på bara 4,8 liter per 100 kilometer med ett koldioxidutsläpp på 109 g/km. För Avant-modellen är förbrukningen enbart marginellt högre, 5,0 liter per 100 kilometer och 114 gram CO2 per kilometer. Senare kommer också det gasdrivna motoralternativet g-tron att introducerades i A4 Avant, vilken då kan tankas med naturgas, biogas och Audis koldioxidneutrala e-gas.

S tronic, tiptronic och manuella växellådor

Både drivlinor och chassi i nya Audi A4 och A4 Avant är helt nyutvecklade och omarbetade. Såväl den sexväxlade manuella lådan (som är 16 kilo lättare än sin föregångare), den sjuväxlade S tronic (som nu också finns tillgänglig vid framhjulsdrift) och den åttaväxlade tiptronic-lådan har redesignats, vilket också gjort att automatlådorna nu har en bränslebesparande frirullningsfunktion som standard. I Sverige är växlingspaddlar standardutrustning för bilar utrustade med automatisk växellåda. Både fram- och quattro-fyrhjulsdrift erbjuds. För de mest kraftfulla TDI-motorerna kommer dessutom en sportdifferential för bakaxeln erbjudas som tillval under 2016.

Ny körupplevelse med sportig känsla och ökad komfort

Väghållningen i nya Audi A4 tar ett stort kliv framåt. Å ena sidan är den sportig och prestandaorienterad, men fokuserar samtidigt på hög komfort. Fjädring och styrning filtrerar effektivt bort störningar från exempelvis ojämna vägar, men förmedlar samtidigt viktig information till föraren från underlaget.

Styrningen baseras på en omkonstruerad – och exceptionellt lätt – femlänkad hjulupphängning med elektromekanisk servostyrning som nu väger 3,5 kilo mindre.

Tillsammans lägger den grunden för dynamisk väghållning och högklassig komfort, samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras.

Som tillval erbjuds dynamisk servostyrning med flexibel styrutväxling och fjädring med justerbara stötdämpare som föraren för första gången kan ställa i två lägen: sport och komfort. Båda lägena ingår i Audi drive select-systemet, som ingår i standardutrustningen för bilar med 190 hästkrafter och mer.

Brett utbud av säkerhetsfunktioner – autobroms som standard

Nya Audi A4 och Audi A4 Avant erbjuder ett mycket brett utbud av förarassistanssystem, för att såväl sänka bränsleförbrukningen som att höja säkerheten. Audi pre sense city är ett autobromssystem som ingår i standardutrustningen. Systemet fungerar i upp till 85 km/h och bromsar automatiskt för såväl fotgängare som bilar. Upp till 40 km/h kan en krock undvikas helt och hållet, och upp till 85 km/h hjälper varningar och automatisk bromsning till att minska krockvåldet. Ytterligare autobromssystem, Audi pre sense basic och pre sense rear, finns som tillval och höjer säkerheten ännu mer. Bromsarna i sig har dessutom bromsok i aluminium och väger därför cirka fem kilo mindre än tidigare.

Övriga system är bland annat den förutseende effektivitetsassistenten som hjälper föraren att spara bränsle, Audi active lane assist hjälper hen att stanna i sin fil och Stop&Go adaptiva farthållaren som även fungerar under kökörning. I upp till 65 km/h kan kökörningsassistenten helt ta över ratten och leda fordonet i den långsamtgående trafiken. Systemet tar många parametrar i beaktning, så som vägskyltar och trafiksituationen framför, för att köra körningen smidigare. Ytterligare exempel på assistentfunktioner är parkeringshjälp, rear cross-traffic assist, exit warning, kollisionsvarnare, vänstersvängsassistent och Audi pre-sense-systemen. Kamerabaserade system för skyltigenkänning finns också tillgängligt.

Audi A4-familjen och föregångaren Audi 80 har varit tekniska innovatörer under många decennier. Redan när Audi 80 lanserades 1972 satte Audi med dess fyra ringar en ny standard för lättviktskonstruktion, prestanda och sportighet.

I dag är A4-familjen Audis bäst säljande modell och har tillverkats i över 12 miljoner exemplar.

Mellan 1972 och 1994/95 tillverkades fyra generationer av Audi 80 innan efterträdaren Audi A4 tog vid. Fem miljoner A4-bilar hade tillverkats redan i mars 2011 och samma år firade Audi att den tio miljoner bilar i B-segmentet tillverkats sedan 1972. A4-familjen tillverkas vid Audis huvudfabrik i Ingolstadt sedan 1994 och vid fabriken i Neckarslum sedan 2007.

För detaljerad information nya Audi A4. Klicka här.

Sammanfattning: Nya Audi A4 och A4 Avant

Exteriördesign och kaross

- Atletiska proportioner och sportig elegans. Rena och raka linjer som löper längs sidan

- Lägre och bredare singelframe-grill

- 4,73 meter lång, 2,82 meters hjulbas, 1,84 meters bredd och 1,43 meter hög

- LED-strålkastare och LED Matrix som tillval. Xenon-strålkastare ingår i standardutrustningen

- Lättviktskonstruktion med upp till 15 kilo lättare kaross, jämfört med föregående modell

- Klassens lägsta luftmotstånd säkerställer både låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå. 0,23 för Sedan och 0,26 för Avant.

Interiören

- Längsta kupéutrymmet och bredaste axelutrymmet vid framsätena, jämfört med konkurrenterna

- A4 Avant har 505 liters lastutrymme med elektriskt justerbart insynsskydd som standard

- Interiördesign med stora dekorytor och breda ventilationsutblås. Nya färger och materialval, rymlig interiör och rejäl LED-interiörbelysning som standardutrustning. Förstklassig detaljkvalitet

- Automatisk klimatanläggning med nytt interface

- Nya utrustningspaket med sport- och designlinjer – som för första gången innehåller exteriöra designskillnader.

Instrument och reglage

- Head up-display och Audi virtual cockpit erbjuds som tillval

- Helt omarbetat MMI-system med fritextsökning

- MMI-systemet kan också hanteras via rattens multifunktionsinstrument och ett naturligt röstigenkänningssystem.

Infotainment och Audi connect

- Högklassigt infotainmentsystem MMI Navigator plus med MMI touch och 8,3-tums MMI-display med Audi connect, 4G-uppkoppling och Wifi-hotstpot tillgängligt som tillval. Audi phone box med induktiv trådlös laddning erbjuds också

- Helt ny app för smartphones för att kontrollera bilen

- Audi smartphone interface för anslutning med Apple- och Andoridtelefoner

- Bang & Olufsen ljudsystem med innovativt 3D-ljud och Audi tablet som baksätesunderhållning.

Motorer

- Tre TFSI och fyra TDI-motorer vid lanseringen. Från 150 till 272 hästkrafter, totalt upp till 25 procent mer effekt

- Minskad bränsleförbrukning med upp till 21 procent. Nya A4 2,0 TDI ultra förbrukar enbart 0,37 liter per mil och släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer

- Två effektversioner av supereffektiva 3,0 TDI

- Ekonomisk 1,4 TFSI med 0,49 liter per mil i förbrukning och 114 gram koldioxid per kilometer.

- Nya 2,0 TFSI ultra med 190 hästkrafter och nyutvecklad förbränningscykel. Enbart 0,48 liter per mil och 109 gram koldioxid per kilometer

- A4 Avant g-tron – för naturgas, biogas och Audis koldioxidneutrala syntetiska e-gas.

Drivlinor

- Ny generation S tronic, tiptronic och mauella växellådor. För första gången erbjuds S tronic i A4 med framhjulsdrift och samtliga automatlådor har frirullningsfunktion

- Framhjulsdrift eller quattro-fyrhjulsdrift med individuell kraftfördelning.

Fjädring

- Omkonstruerade lättviktiga femlänkade axlar både fram och bak. Markant förbättring i komfort med sportig känsla

- Nyutvecklad elektromekanisk servostyrning med dynamisk styrning som tillval

- Audi drive select-system som standard för bilar med 190 hästkrafter och mer, justerbara stötdämpare som tillval.

Förarassistanssystem och integrerad säkerhet

- Stop&Go adaptiv farthållare med kökörningsassistent för långsamtgående trafik

- Förutseende effektivitetsassistent för ännu lägre bränsleförbrukning

- Audi active lane assist och Audi side assist

- Flera nyheter så som parkeringsassistent, rear cross-traffic assist, exit warning, varning vid vänstersväng, kollisionsvarnare och kamerabaserad trafikskyltsigenkänning

- Nya säkerhetssystem: Audi pre sense city, basic och rear.

https://youtu.be/Ppc_rTxTe4Qhttps://youtu.be/lqB7dQVJ1uQhttps://youtu.be/DJPYPLIUsckhttps://youtu.be/qzbO-e6BPpA