Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070829-nya-audi-a4
070829-nya-audi-a4
070829-nya-audi-a4
070829-nya-audi-a4

Nya Audi A4 officiell

Nu är den äntligen officiell – Audis storsäljare i ny mundering. Länge har bilder på bilen snurrat runt på Internet, både korrekta och felaktiga bilder, men nu kan vi visa de rätta och samtidigt ge dig all information om nya A4.

Med en totallängd på 470 centimeter är nya Audi A4 hela elva centimeter längre än föregångaren. Den är samtidigt tolv respektive 18 centimeter längre än konkurrenterna Mercedes C-klass och BMW 3-serien.

Ett axelavstånd på 280 centimeter är en förbättring med 15 jämfört med föregångaren. Nu skiljer det bara fyra centimeter till storebror A6.

Designen för givetvis tankarna till coupémodellen A5, likheterna syns i fronten, bakpartiet och inredningen. Det främre karossöverhänget har blivit betydligt mindre medan aktern är hög och bjuder på ett rejält lastutrymme – 480 liter.

Det finns fem motoralternativ (se tabell nedan) och samtliga startas med tryckknapp, även handbromshandtaget har ersatts av en knapp. Det finns tre växellådor: manuell, automat och multitronic (steglös automat) och samtliga är sexväxlade. När den uppskattade S-Tronic med dubbelkoppling introduceras i A4 är ännu så länge oklart. Bilar med manuell växellåda har växlingsindikator som upplyser föraren om en annan växel skulle kunna sänka bränsleförbrukningen. Fyrhjulsdrift är standard för 3,2 FSI och 3,0 TDI.

Nya A4 går att beställa med adaptiv fjädring, som vi först såg i Audi TT, och dynamisk styrning med variabel utväxling. Bland andra tekniska nyheter märks adaptiva strålkastare, backkamera och farthållare med automatiskt avståndsreglering. 

På säkerhetssidan noteras sex krockkuddar som standard, två kuddar för de yttre platserna bak är extrautrustning. Audi Lane Assist varnar via vibrationer i ratten för ofrivilliga körfältsbyten och Audi Side Assist varnar med blinkningar vid ytterbackspeglarna för fordon som befinner sig i döda vinkeln.

Den 11 september offentliggörs priserna och i januari 2008 kommer de första bilarna till Sverige.

MotorEffekt (hk)Vrid (Nm)0-100 km/hToppfart (km/h)Förbrukning (l/mil)
3,2 FSI2653306,22500,92
1,8 TFSI1602508,62250,71
3,0 TDI2405006,12500,69
2,7 TDI1904007,72260,66
2,0 TDI1433209,42250,55
MotorEffekt (hk)Vrid (Nm)0-100 km/hToppfart (km/h)Förbrukning (l/mil)
3,2 FSI2653306,22500,92
1,8 TFSI1602508,62250,71
3,0 TDI2405006,12500,69
2,7 TDI1904007,72260,66
2,0 TDI1433209,42250,55
MotorEffekt (hk)Vrid (Nm)0-100 km/hToppfart (km/h)Förbrukning (l/mil)
3,2 FSI2653306,22500,92
1,8 TFSI1602508,62250,71
3,0 TDI2405006,12500,69
2,7 TDI1904007,72260,66
2,0 TDI1433209,42250,55