Nya Audi A6 kommer 2017 – så blir den
En ordentlig bantningskur, möjlighet att låta bilen själv ta över ratten och en stötdämpning som med kameror läser av vägen framför bilen och anpassar sig. Det är några av huvudpunkterna i nästa, teknikspäckade, generation av Audi A6 – som når oss om två år.
Audi har ju inte direkt gjort sig kända för vidlyftiga utsvävningar formmässigt. I alla fall inte de senaste modelliterationerna. När nya Audi A4 (läs provkörning av den här) visades upp tidigare i år krävdes snarast ett skjutmått för att kunna upptäcka skillnaderna designmässigt mot föregångaren. Även de högst modesta illustrationer vi visade på modellen ett halvår innan premiären visade sig vara lite väl framsynta. Någonstans i Ingolstadt hade en tjänsteman sagt ”Achtung, verboten!” till idéerna och plockat upp skisserna på föregående modell igen, ”vi gör som vi gjorde förra gången!”.
Men A4 är ändå Audis bäst säljande modell, så försiktighetsivern är kanske förståelig. Historiskt sett har det också varit till den större A6 som nya designmässiga drag kommit först. För att liksom anpassa kunder (och ledning?) vid tanken. Så även denna gång.
När nästa Audi A6 presenteras 2017 kommer den nämligen anamma en lite modernare stil, även om vi – så klart – kommer att känna igen oss i mycket. Vi har redan sett linjerna på ett par konceptbilar från Audi det senaste året, Prologue kallade. Först som coupé, sedan som kombi (Avant) och senast som beplastad med höjd markfrigång (Allroad).
Nya A6 blir först ut med att realisera det nya, eller i alla fall uppdaterade, formspråket i produktion. Men trots de nya, snitsigare linjerna, är det ändå under skalet det kommer att hända mest. Nya A6 har nämligen genomgått en rejäl bantningskur jämfört med föregångaren. Hela 100 kilo, lite mer än vad Teknikens Världs redaktionschef väger, eller ungefär 1,5 gånger undertecknads kroppshydda, ska ha bantats bort genom användning av lättviktsmaterial.
Nya A6 baseras på den så kallade MLB Evo-plattformen, som även står till grund för redan presenterade nya Audi Q7, nästa Audi A8 som kommer nästa år, samt nästa Audi A7 som ligger ytterligare något år fram i tiden. Och det är inte bara bottenplattan som delas med dessa modeller, A6 får nämligen den senaste versionen av Audis självkörningssystem Piloted Driving.
Den första versionen av detta finns redan nu på Audi Q7, som kan köra själv i köer, och en uppdaterad version, med utökade funktioner, kommer i Audi A8 om ett år.
Audi A6 blir första volymmodell att få självkörning. Vi har redan ”provkört” prototypbilar som kan köra i upp till 130 km/h på Autobahn, och helt autonomt bland annat göra omkörningar, men fullt så långt kommer inte systemet i nya A6 att gå. Det sägs dock att systemet ska klara av att köra bilen i upp till 60 km/h – en nog så hög hastighet för att vara så tidigt ut med en ny teknik.
Bilen kopplas dessutom upp mot Internet och kan dela med sig av information till gelikar på vägen.
Även stötdämpningen kommer att vara avancerad för att vara i en modell som attraherar en större målgrupp. Genom kameror ska vägen kännas av framför bilen, och stötdämparna elektroniskt anpassas till att svälja hålen optimalt. Vi har redan sett sådana här system i nischade lyxprodukter, så som Mercedes S-klass, men nu rör de sig alltså nedåt.
Interiört kommer det mesta skötas med hjälp av en touchscreen, förmodligen bättre och enklare än dagens knappbaserade system. Och trafiksäkrare. Till säkerhetsutrustningen hör, förutom de senaste elektroniska hjälpmedlen och autobromssystem, även LED-matrisstrålkastare.
Motormässigt är uppgifterna något mer begränsade. Vi vet att downsizingtrenden är här för att stanna, och förväntar oss en rad (elektriskt) turbomatade maskiner. Från tvålitersfyror upp till V8 TDI. Och senare även en laddhybrid. Premiär för nya A6, som sedan, blir 2017. Avant-kombin och Allroad kommer ett halvår senare.
Audi A6 generation för generation (1994-2017)
Generation C4, 1994-1997
Första A6:an började sitt liv som Audi 100 år 1990, men uppdaterades och bytte namn, för att passa in i Audis nya namngivningsstrategi 1994.
Generation C5, 1997-2005
Andra generationen visades på Genèvesalongen 1997 och innebar en (för Audi) radikal nydaning av märkets formspråk.
Generation C6, 2004-2011
Lite större, lite bättre. Formgivningen på generation tre var en vidareutveckling av föregångaren. Toppversionen RS6 fick V10-motor.
Generation C7, 2011-2017
Fyra år har gått sedan dagens generation visades. Formerna blev lite nättare och mjukare, och modellen baserades på Volkswagen-gruppens MLB-plattform. Ansiktslyftes i fjol.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se