Nya Audi Q7 – tre snabba från provkörningen
PeO Kjellström befinner sig just nu i Verbier i Schweiz och bekantar sig med en av årets intressantaste debuter, nya Audi Q7. Vi ringer och väcker honom tycker jag.
Hur är läget där nere PeO?
– Tack fint, tidig morgon här för att hinna med skrivande och hemresa. Men i går var det fint, 22 grader varmt och strålande sol. Vackert!
Audi Q7 blir ju en av huvudmotståndarna till Volvo XC90. Hur står sig tysken mot svensken?
– Den står sig bra, det kommer att bli en jämn match tror jag. Inte så lätt när man inte kan göra en direkt jämförelse men jag skulle nog säga att Audi Q7 är minst lika komfortabel. Verkligen tyst och luftfjädringen (24 900 kr) fungerar utmärkt även ställd i sitt hårdaste läge. Jag körde 3,0 TDI på 272 hästkrafter och den räcker onekligen till. Framförallt nu när Audi bantat bilen med så mycket som 325 kilo.
Hur står den sig prismässigt mot Volvo XC90?
– Dyrare. 3,0 TDI kostar i basutförande 614 000 kronor kontra 557 500 för XC90 D5 AWD som har 225 hästkrafter. Audi har presenterat en rad nyheter, främst när det gäller förarassistans men de kostar förstås extra. Att få en tredje sätesrad kostar 16 900 kr (standard i Volvo XC90) eller utrustningspaketet Sports Edition för 34 500 kronor men mer om detta och annat i nästa nummer av Teknikens Värld. 3,0 TDI och 3,0 TFSI (333 hästar och 635 700 kronor) säljs redan och levereras i sommar. Fler versioner tillkommer förstås.
Hela provkörningen av nya Audi Q7 kan du läsa i Teknikens Värld nummer 13 som utkommer 4 juni. Som prenumerant får du tidigare än i butik.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se