Nya Audi R8 officiell – nu med V10 på 610 hästkrafter
Audis supersportbil R8 presenteras som generation två, nio år efter första generationens genombrott. Nya R8 med V10-motorn är lättare, starkare och snabbare än föregångaren samtidigt som e-tron-versionen har fått mer än dubbelt så lång räckvidd.
När Audi R8 generation ett lanserades för mer än åtta år sedan var det med en V8-maskin placerad framför bakaxeln. När andra generationen nu träder fram är motorplaceringen densamma, men antalet cylindrar är i stället tio. Dessutom är effekten mer uppskruvad än någonsin.
Det är alltså den 5,2 liter stora V10-motorn som får hänga kvar i R8 (en V8 lär dyka upp så småningom), vilket inte är så konstigt då syskonbilen Lamborghini Huracán har motsvarande motor. Den har genomgått en rad olika förändringar för att bli bättre, inte minst på förbrukningssidan. Den tiocylindriga FSI-besten har fått ta del av tekniska lösningar så som direkt och indirekt insprutning, start/stopp och cylinderavstängning (ena cylinderbanken inaktiveras och motorn blir en rak femma). Bara för att nämna några förändringar.
Maskinen i nya R8, som byggs för hand i Ungern och har torrsumpssmörjning, finns i två olika utföranden. R8 V10 bjuder på 540 hästkrafter och 540 newtonmeter, siffror som tillåter bilen att accelerera 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 323 km/h. Förbrukningen för denna, vid lanseringen, instegsversion uppges till 1,18 liter per mil vilket motsvarar 275 gram koldioxid per kilometer.
Det andra utförandet heter R8 V10 plus och innebär att effekten är uppskruvad till 610 hästkrafter och maxvridet till 560 newtonmeter. I detta plus-utförande går 0-100 km/h på 3,2 sekunder och toppfarten är 330 km/h. Förbrukningen för plus-versionen uppges ligga på 1,24 liter per mil vilket motsvarar 289 gram per kilometer. Siffrorna, såväl de för effekt och maxvrid som för acceleration, är identiska med siffrorna hos Lamborghini Huracán LP 610-4.
Effektsiffrorna betyder att R8 är starkare än någonsin tidigare, till och med starkare än många av de specialversioner som dök upp av förra generationen (R8 competition var starkast med sina 578 hästkrafter, ”vanliga” R8 V10 plus hade för övrigt 550 hästkrafter).
Dessutom är den snålare än någonsin med upp till tio procent lägre förbrukning än föregångaren.
V10-motorn är sammankopplad med en sjuväxlad S tronic-dubbelkopplingslåda som är utrustad med launch control och tre olika automatiska växlingslägen samt ett manuellt. Lådan kan även manövreras med hjälp av paddlar vid ratten.
S tronic-lådan, som är baserad på shift-by-wire-teknik, har ett frirullningsläge som innebär att den kopplad bort de båda kopplingarna så fort gaspedalen lämnas orörd vid hastigheter över 55 km/h. Tekniken används för att ytterligare spara bränsle.
Nya Audi R8 är 442 centimeter lång vilket gör den två centimeter kortare än föregångaren. På bredden mäter den 194 centimeter och på höjden 124 centimeter. Det är 1,1 centimeter bredare (3,6 centimeter om man jämför med gamla V8:an) och 1,2 centimeter lägre än tidigare. Axelavståndet mäter 2,65 meter vilket är identiskt med avståndet hos förra generationen.
Nya Audi R8 V10 plus har en torrvikt på 1 454 kg medan tjänstevikten uppgår till 1 555 kg. Gamla R8 V10 plus med S tronic-låda vägde 1 670 kg, så tillkomsten av extra mycket aluminium och kolfiberförstärkt plast (CFRP) i Audi Space Frame-konstruktionen har gjort mycket för att sänka vikten.
Hjulen på nya R8 V10 är 19 tum höga och skodda med 245/35-däck fram och 295/35-däck bak. 20-tumshjul finns som tillval för första gången till R8 och då sänks profilen på däcken som dessutom blir något bredare bak. Med 20-tummare mäter alltså däcken 245/30 fram och 305/30 bak. 20-tumshjulen är standard på plus-versionen.
Bakom fälgarna döljer sig på vanliga R8 V10 bromsskivor i stål med vågad kant medan R8 V10 plus har kolfiberkeramiska skivor som standard. Bromsoken kan till icke plus-versionen målas röda för en extra slant. De är röda i originalutförande på R8 V10 plus.
Med Audi drive select kan nya R8, precis som många andra Audi-modeller, ställas in till karaktär och uppförande. Fyra olika lägen finns: comfort, auto, dynamic och individual. Motorns respons, styrningen och växellådan ändrar karaktär baserat på valt läge. Även quattro-fyrhjulsdriften, som är nyutvecklat till nya R8, ändrapåverkas, precis som spjällen i avgassystemet som ändrar motorljudet (sportavgassystem finns som tillval). Om tillvalet Audi magnetic rice har gjorts ändras dessutom stötdämparkaraktären.
Ytterligare ett körläge finns, ett läge som är helt nytt för modellen. Med en extraknapp på ratten kan läget performance väljas. Detta är standard på R8 V10 plus medan vanliga R8 V10 har det som tillval. Med ett vred/hjul kan performance ställas i tre olika nivåer: torrt, vått och snö.
Audis nya supersportbil har LED-strålkastare som standard. Som tillval finns laser på helljusen och då ingår även dynamiska blinkers fram, något som är standard bak oavsett modellversion och tillval.
Nya Audi R8 ska byggas i en ny fabrik i Heilbronn som ligger några få mil norr om Stuttgart. Försäljningen påbörjas i sommar och de tyska priserna ser ut som följer:
• R8 V10 kostar från 165 000 euro vilket motsvarar 1,57 miljoner kronor.
• R8 V10 plus kostar från 187 000 euro vilket motsvarar 1,78 miljoner kronor.
Men innan det är dags för Audi-handlarna att ställa ut bilen i skyltfönstren är det publik premiär på bilsalongen i Genève som öppnar upp för besökare nästa vecka.
Audi berättar i samband med nya R8 också om andra generationen R8 e-tron
(ren elbil) som, utan att ha påverkat paketeringen, har fått större batteri med kapacitet om cirka 92 kilowattimmar (tidigare 49). Det tillsammans med andra förändringar har utökat räckvidden från 21,5 mil till rejäla 45 mil. Med sina 340 kilowatt (462 hk) och 920 newtonmeter avverkas 0-100 km/h på 3,9 sekunder medan toppfarten är begränsad till antingen 210 km/h eller 250 km/h.Även en banpreparerad LMS-version av nya R8 står redo inför tävlingssäsong 2016. Den är anpassad till det nya GT3-reglementet och väger så lite som 1 225 kg. LMS-versionen delar ungefär hälften av komponenterna med gatversionen.
https://youtu.be/AeHxSx-uSRcGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se