Nya Audi RS3 Sportback officiell – turbofemman kvar!
Tolv dagar innan jul levererar Audi årets julklapp från Ingolstadt – nya RS3 Sportback. En av många efterlängtad toppversion av senaste A3-generationen – och det är med turbofemman under huven, dessutom starkare än någonsin.
Förra generationen Audi RS3 Sportback imponerande när den kom 2011, bara ett drygt år innan helt nya generationen A3 hade premiär. Med gamla RS3:an uppskattade vi fartresurserna som den 340 hästkrafter starka femcylindriga turbomaskinen levererade samtidigt som bilen gick att bruka som vilken annan A3 som helst.
När nu nya RS3 Sportback presenteras av Audi gör man det inte med en fyrcylindrig maskin under huven, något som det spekulerats i på förhand. Audi har insett hur populära deras femcylindriga maskiner är och därför låter man den 2,5 liter stora turbofemman få vara kvar i RS3, om än i uppdaterat och moderniserat utförande (Euro 6) med en vikt på cirka 180 kilo (är endast 49 centimeter lång). Turbons laddtryck ligger på upp till 1,3 bar – 0,1 mer än i gamla turboladdaren.
Numera levererar den hela 367 hästkrafter och maxvridet ligger på 465 newtonmeter. Sistnämnda finns tillgängligt mellan 1 625 och 5 550 r/min. Gamla RS3 hade 340 hästkrafter och 450 newtonmeter.
Effekten i förhållande till cylindervolymen ligger på 148 hästkrafter per liter.
Den vässade drivlinan tillsammans med flertalet andra förändringar, exempelvis 55 kg lägre tjänstevikt (nya RS3 väger 1 520 kg utan förare), gör att 0-100 km/h går på 4,3 sekunder. Det är tre tiondelar snabbare än föregångaren. Toppfarten är fortsatt elektroniskt begränsad vid 250 km/h, men det går att på begäran få spärren förhöjd till 280 km/h.
Varje hästkraft har för övrigt 4,14 kg bil att släppa på.
0,81 liter bensin per mil kräver nya RS3 Sportback vid blandad körning enligt den europeiska körcykeln. Det motsvarar 189 gram utsläppt koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med förra generationen som drog 0,91 liter per mil och släppte ut 212 gram per kilometer.
Den sänkta förbrukningen har Audi åstadkommit genom att bland annat återanvända energi, en oljepump som endast arbetar vid behov och ett nyutvecklat start/stopp-system.
Precis som tidigare är det en sjustegad S tronic-dubbelkopplingslåda som står för kraftöverföringen mellan motorn och de fyra drivande hjulen där minst 50 procent men upp till 100 procent av drivningen sker bak. Någon manuell låda finns inte.
S tronic-lådan har förbättrats med bland annat bättre smörjning, något som ska medföra att växlingarna genomförs snabbare än tidigare. Lådan, som innehåller launch control, har två automatlägen och ett manuellt läge. Sistnämnda är till för att fingrarna ska få röra lite på sig genom att manövrera paddlarna på ratten.
De lägre växlarna i lådan har kort utväxling medan den sjunde och sista växeln har lång utväxling för att hålla nere bensinförbrukningen.
Nya Audi RS3 Sportback sägs bjuda på ett maffigt ljud. Utan att ha kört den tror vi på biltillverkaren från Ingolstadt. Audis RS-modeller brukar normalt bjuda på just maffiga ljudkulisser och gamla RS3 gjorde ingen besviken på den punkten. Ljudet är kanske ännu bättre i nya generationen där turbofemman tillsammans med två klaffar i avgassystemet kan justeras via Audi drive select. Ännu bättre lär det bli om man som köpare kryssar i tillvalet sportavgassystem, något som inte fanns till förra RS3:an.
Audi har gjort flera förändringar i nya RS3 jämfört med gamla. Spårvidden fram är utökad och hjulupphängningarna förbättrade. Den elektromekaniska styrningen är förändrad och sägs bjuda på mer RS-karaktär än tidigare. Audi magnetic ride finns som tillval. Det betyder stötdämpning som blixtsnabbt ändrar karaktär efter körsätt och underlag, tack att stötdämparna innehåller små, små järnspån som får oljan att ändra viskositet (tjockhet) med hjälp av magnetimpulser.
Nya RS3 Sportback rullar på 19 tum höga femekrade fälgar med 235/35-däck. Som tillval finns fälgar i matt titanfinish och högblankpolerat svart samt 255/30-däck för framhjulen.
Bakom hjulen huserar ventilerade bromsskivor som fram mäter 370 millimeter och bak 310 millimeter. Främre skivorna är dessutom hålborrade och vågformade längs ytterkanten, allt för att leda bort värme så effektivt som möjligt.
För första gången finns också kolfiberkeramiska bromsskivor till RS3, dock endast till framaxeln. Främre bromsarna greppas av hela åtta kolvar och oken är normalt svarta men som tillval finns röda.
Nya RS3 Sportback rullar ut till Audi-handlarna sommaren 2015. Något pris är inte offentliggjort. Gamla RS3 Sportback kostade från strax under halvmiljonen. När nya RS3 gör salongsdebut berättar inte Audi. Eftersom den presenteras nu, månaden innan Detroitsalongen, är det lätt att tro att det blir i just Detroit. Det låter osannolikt. Genèvesalongen i mars låter som en mycket mer lämplig salong så det är vad vi tror på.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se